بررسی تاثیر کاتیون آلومینیوم و نوع پلیمر آنیونی در رهش پروپرانولول هیدروکلرید از ماتریکس ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آهسته رهش سازی پروپرانولول هیدروکلرید موجب رعایت بهتر دستور دارویی از سوی بیماران، کاهش تعداد دوزهای روزانه و عوارض جانبی دارو می شود. به منظور کنترل رهش دارو تاثیر Al3+ و نوع پلیمر آنیونی بر سرعت رهش این دارو از ماتریکسهای آن مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
ماتریکسهای سدیم کربوکسی متیل سلولز(NaCMC)، سدیم آلژینات (NaAlg)وصمغ تراگاکانت(Trag) حاوی پروپرانولول هیدروکلرید ومقادیر مختلف Al3+ تهیه و رهش دارو از آنها در دستگاه انحلال شماره 1 USP در محیط آب مقطر بررسی شد. غلظت داروی حل شده به وسیله اسپکتروفتومتری UV اندازه گیری گردید. از پارامترهای مستقل از مدل مانند فراکسیون داروی رهش یافته در مدت سیصدو شصت دقیقه (F360′) ونیز از مدلهای کینتیکی رایج برای توصیف سرعت رهش استفاده شد.
یافته ها
Al3+در مقادیر متفاوت تاثیرات مختلفی در رهش داشت مثلا در محدوده 0 تا 125/0 میلی اکی والان در ماتریکسهای NaCMC ارزش F360'' را از63/0 به 21/0 با ایجاد پل عرضی در پلیمرکاهش می داد و در مقادیر Al3+ بیشتر از محدوده مذکور مثلا 5/0 میلی اکی والان F360''را به 79/0 افزایش می داد که علت آن احتمالا اثر متلاشی سازی ماتریکس توسط Al3+ بود. تاثیر رهش کاهی مشابهی نیزدر محدوده 0 تا 125/0در ماتریکسهای NaAlg ملاحظه شد.Al3+ در ماتریکسهای Trag تاثیر رهش کاهی بسیار اندکی داشت. مدلهای کینتیکی نشان داد که مکانیسمهای پیچیده ای مانند سرعت رسوخ آب، نفوذ، فرسایش، انحلال، پل عرضی وتلاشی سازی در رهش موثر بود.
نتیجه گیری
با به کار گیری مناسبترین پلیمر آنیونی (NaCMC) بهمراه مقادیر معین Al3+ می توان سرعت رهش پروپرانولول هیدروکلرید را از ماتریکسها به میزان دلخواه کنترل کرد. NaAlg از دیدگاه کنترل رهش پس از NaCMC قرار دارد. لیکن، Trag برای کنترل رهش پروپرانولول هیدروکلرید به روش ایجاد پل عرضی مناسب نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p483501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!