بررسی تجربی افزایش کمیت بنزین و گازوییل تولیدی پالایشگاه به وسیله افزودن برش هایی از نفت سفید به خط تولید بنزین و گازوییل تجارتی

پیام:
چکیده:
با توجه به توسعه شبکه گاز رسانی و کاهش قابل توجه مصرف نفت سفید و همچنین افزایش رشد مصرف بنزین در کشور، در این پژوهش امکان پذیری استفاده از نفت سفید برای افزایش میزان بنزین و گازوییل تولیدی در پالایشگاه های کشور و به ویژه پالایشگاه تهران به عنوان الگو، مورد بررسی قرار گرفت. لذا مخلوط های متفاوتی با استفاده از بنزین تجارتی پالایشگاه تهران، برش های سبک تر نفت سفید (210IBP- تا 225IBP- درجه سانتی گراد)، نفتای سنگین خروجی مستقیم از برج تقطیر و نفتای مخلوط (خوراک واحد یونیفاینر) تبدیل کاتالیستی یافته، ساخته و پس از بررسی ویژگی های کلیدی آنها بهترین مخلوط، با توجه به استاندارد شرکت ملی نفت ایران، انتخاب و آزمایش های موتوری و زیست محیطی روی آنها انجام شد. به منظور یک راه حل فوری در افزایش حجم بنزین، بنزین هایی با افزایش برش 225IBP- درجه سانتی گراد نفت سفید واحد آیزوماکس به بنزین پلاتفرمیت با نسبت های متفاوت تهیه و مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین امکان افزودن برش +210 و +225 نفت سفید به گازوییل تجارتی مورد بررسی قرار گرفت که گازوییل حاصل، افزون بر افزایش حجم، ویژگی های آن نیز بهبود یافت. ویژگی های برخی از بنزین های تهیه شده و انتخابی به عنوان مناسب ترین، در مقایسه با بنزین وارداتی و بنزین تجارتی پالایشگاه تهران قابل قبول و در بیشتر پارامترها کیفیت بهتری را نشان می دهد. لذا امکان افزایش بنزین تولیدی در پالایشگاه ها، با تغییرهای جزیی در فرایند و همچنین افزایش ظرفیت واحد تبدیل کاتالیستی تا حد حذف واردات بنزین وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p500880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!