اثر دهان شویه های گیاهی و شیمیایی بر شاخص های پریودنتال: مقایسه ی پرسیکا، ماتریکا و کلرهگزیدین

پیام:
چکیده:
بیان مساله: با توجه به محدودیت های موجود در روش های مکانیکی مهار پلاک، استفاده از روش های شیمیایی پیشنهاد و کلرهگزیدین، به عنوان دهان شویه ی استاندارد طلایی معرفی گردیده است.
هدف
هدف از بررسی کنونی ضمن مقایسه ی دو دهان شویه ی گیاهی پرسیکا و ماتریکا با یکدیگر، مقایسه ی این دهان شویه ها با دهان شویه ی شیمیایی کلرهگزیدین بود.
مواد و
روش
در این بررسی مداخله ای دو سوکور، 30 دانشجوی دندانپزشکی پسر به سه گروه بخش شدند. پیش از مصرف دهان شویه ها و بعد از مصرف 2 هفته ای، دانشجویان معاینه و شاخص های بالینی پلاک (The O’leary Index)، التهاب لثه ای (Loe & Sillness) و رنگ گرفتگی (Stain index) دندان ها ثبت گردید. همه ی نمونه ها از هر سه دهان شویه، به فاصله ی دو هفته استفاده کردند. از آزمون ویلکاکسون برای ارزیابی متغیرهای وابسته در هر گروه و از آزمون تحلیل واریانس برای ارزیابی متغیرهای وابسته در میان سه دهان شویه استفاده گردید.
یافته ها
کلرهگزیدین، ماتریکا و پرسیکا سبب کاهش شاخص پلاک شدند (به ترتیب 22/9± 58/30، 43/8± 44/19 و 7/8±62/19 درصد(. تغییر میزان شاخص پلاک با کاربرد کلرهگزیدین نسبت به دو دهان شویه ی گیاهی بیشتر بود (05/0(p<. همچنین، کاهش شاخص التهاب لثه ای کلرهگزیدین نسبت به پرسیکا و ماتریکا بیشتر بود (05/0(p<. کلرهگزیدین سبب افزایش شاخص های رنگ گرفتگی به میزان 11/0±68/0 از نظر گستردگی ناحیه ی رنگ و به میزان 02/0±11/0 از نظر شدت آن شد، در حالی که، اثر دو دهان شویه ی گیاهی از نظر گستردگی و شدت ناحیه ی رنگ شده همانند یکدیگر تفاوت آماری معنادار نداشتند (05/0(p>، ولی در مقایسه با کلرهگزیدین، تفاوتی معنادار وجود داشت (05/0(p<.
نتیجه گیری
شدت و نواحی رنگ گرفتگی، دهان شویه ی کلرهگزیدین بیشتر از دهان شویه های گیاهی است، ولی اثر آن بر روی شاخص پلاک و التهاب لثه ای بیشتر از آنها بود. از اینرو هنگام تجویز هر دهان شویه بایستی سودمندی و عوارض جانبی شان را در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p506553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!