تاثیر سیکلوسپورین A روی حرکت ارتودنتیک دندان در رات نر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
داروهای مهار کننده سیستم ایمنی که در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشوند، با توجه به اثر آنها در ریمودلینگ استخوان میتوانند بر حرکات دندانی به دنبال اعمال نیروی ارتودنسی نیز اثر ویژهای داشته باشند. در این مطالعه اثر داروی خوراکی سیکلوسپورین A بر میزان حرکت دندان در Ratبه دنبال اعمال نیروی ارتودنسی بررسی شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مورد – شاهدی، هشتاد Rat نر از نژاد Sprague-Dawley با وزن تقریبی 280-220 گرم به طور تصادفی در یکی از دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. 4 زیر گروه شاهد به منظور بررسی اثر حامل دارو (روغن زیتون) و تنش تراش دندان انسیزور بر حرکت دندان در دوره های 15 و 30 روزه و 4 زیر گروه آزمایش جهت بررسی اثر دارو با میزان دارویی mg/kg 10 و mg/kg 30 (با روش Gastric gavages) هر یک برای دوره های 15 و 30 روزه، انتخاب شدند. دستگاه ثابت ارتودنسی شامل Niti coil spring بین دندان سنترال انسیزور و مولر اول در سمت راست در ماگزیلا بسته و با نیروی 60 گرم فعال شد. جهت تعیین اختلاف در مقادیر ثبت شده در میزان حرکت دندان، از آزمونهای آنالیز واریانس یک طرفه و Tukey استفاده شد.
یافته ها
سیکلوسپورین A خوراکی با مقدار دارویی mg/kg 30 در مدت 30 روز و به گونه معنی داری سبب تسریع حرکت دندانی (05/0P<، 22/0±635/0(در Ratگردید. استرس تراش دندان و روغن زیتون به تنهایی موجب افزایش حرکت دندان نشدند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این بررسی و اثر چشمگیر سیکلوسپورین A بر حرکات دندانی در Rat میتوان پیشبینی کرد که بیماران استفاده کننده از این دارو، در صورت نیاز و امکان درمان ارتودنسی، از حرکت دندانی بیشتری نسبت به افراد سالم برخوردار باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
209
لینک کوتاه:
magiran.com/p507782 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!