اثر دهانشویه کلرهگزیدین 2/0 درصد بر میزان پلاک میکروبی و خونریزی از لثه در افراد روزهدار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت پلاک دندانی در ایجاد بیماری های پریودنتال، همچنین فقدان مطالعه مصرف دهانشویه پس از صرف سحری و افطار و میزان پلاک دندانی در روزهداران این تحقیق با هدف تعیین تاثیر استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین 2/0% پس از صرف سحری و افطار در افراد روزهدار بر میزان پلاک و خونریزی از لثه انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق به روش کارآزمایی بالینی کنترل شده از نوع Cross-over بر روی 30 نفر زن و مرد با متوسط سنی 1±40 سال مراجعه کننده به بخش پریودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام پذیرفت. تحقیق در دو گروه الف و ب در طول مدت ماه رمضان انجام گرفت. گروه ب در طول ده روزه اول ماه رمضان دهانشویه کلرهگزیدین مصرف نمیکردند و گروه الف در طول ده روزه اول ماه رمضان دهانشویه مصرف نمودند. پس از یک دوره چهار روزه بینابینی گروه شاهد (ب) به گروه مورد تغییر یافته، دهانشویه مصرف نمودند و گروه مورد (الف) در ده روزه دوم دهانشویه مصرف نکرده، به گروه شاهد تغییر یافتند. ایندکس پلاک و خونریزی از لثه در سه مرحله بررسی شد. مرحله اول 2روز قبل از شروع ماه رمضان، مرحله دوم و سوم پس از خاتمه 10 روز اول و دوم ماه رمضان انجام گرفت. تغییرات ایندکس پلاک و خونریزی از لثه در گروه های مورد مطالعه با استفاده از آزمون T و paired T مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
گروه های مورد، تفاوت معنی داری در کاهش میزان پلاک دندانی و خونریزی از لثه نشان دادند)0001/0P<). گروه های شاهد نیز تفاوت معنی داری در افزایش میزان پلاک دندانی نشان دادند)0001/0P<). تغییرات ایندکس پلاک و خونریزی از لثه بین گروه های شاهد و مورد تفاوت معنی داری در کاهش میزان پلاک دندانی و خونریزی از لثه در گروه مورد نشان داد)001/0(P<.
نتیجه گیری
استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین 2/0% در هنگام سحر و افطار در افراد روزهدار تاثیر مثبت در کاهش پلاک دندانی و خونریزی لثه نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p507783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!