بررسی اثر پلیمریزاسیون بر تغییر رنگ کامپوزیتها

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تطابق رنگ یکی از مهمترین عوامل در دندانپزشکی زیبایی میباشد، بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثر پلیمریزاسیون بر تغییر رنگ کامپوزیت صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
برای این تحقیق تجربی آزمایشگاهی، 60 استوانه از 6 کامپوزیت مختلف (Tetric ceram، Z 100، Peint Z1، Charsima، Glacier، Clearfilst) با قطر 3 میلیمتر و ضخامت 2 میلیمتر ساخته شدند. در یک اتاق تاریک، یک لام شیشهای زیر نمونه قرار داده شد و مقداری از هر کامپوزیت، داخل حفره قالب ریخته و به خوبی pack شد. سپس لام دیگری روی قالب قرار گرفت. برای استاندارد کردن شرایط تحقیق برای تمام نمونه ها، شابلونی تهیه شد تا در تمام مراحل تحقیق، شرایط یکسان باقی بماند. لنز دوربین در زاویه 45 درجه و در فاصله 3 سانتیمتر از نمونه ثابت شد. در نور روز فتوگرافی های قبل و بعد از پلیمریزاسیون با دوربین دیجیتال تهیه شدند. اطلاعات با سیستم CIE lab و با استفاده از نرم افزار Photoshop ارائه شدند. تغییرات رنگی با ایندکس ΔE مورد محاسبه قرار گرفتند. داده ها توسط آزمونهای آماری Paired-t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از t-test و ANOVA استفاده شده است.
یافته ها
میزان L (Lightness) پس از پلیمریزاسیون تنها در کامپوزیت Clearfill ST افزایش یافته، در سایر کامپوزیتها کاهش پیدا کرد. میزان a (کرومای سبز – قرمز) پس از پلیمریزاسیون تنها در Clearfill ST افزایش پیدا کرده، در سایر کامپوزیتها کاهش یافت. میزان b (کرومای زرد – آبی) پس از پلیمریزاسیون در کامپوزیتهای Z100 و Glacier افزایش و در بقیه کاهش یافت(05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده تغییرات رنگی در تمامی کامپوزیتها بود (3/3ΔE>). بالاترین تغییر رنگ متعلق به Z100 (75/10) و کمترین آن به Tetric-ceram، 79/3 مربوط بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p507788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!