بررسی شیوع دو گروه از ضایعات استخوانی: فیبرواسئوس و تومورهای با منشاء استخوانی در سر و گردن در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان طالقانی طی سالهای 83-1360

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ضایعات استخوانی به دلیل ایجاد دفرمیتی، بیحسی، درد، اشکال در بلع و در نهایت مرگ در موارد بدخیم از جمله ضایعاتی هستند که تشخیص سریع آنها از اهمیت بالائی برخوردار است. در کتب مرجع اطلاعات کاملی در این مورد وجود دارد ولی در کشور ما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته، لذا این تحقیق با هدف بررسی شیوع 2 گروه از ضایعات استخوانی، ضایعات فیبرواوسئوس و تومورهای با منشاء استخوانهای سر و گردن در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی و بیمارستان طالقانی در سالهای 81-1360 صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این تحقیق تحقیقی توصیفی و گذشتهنگر بوده است و از پرونده های موجود بیماران در بخش پاتولوژی دانشکده دندانبزشکی شهید بهشتی و بیمارستان طالقانی در سالهای 81–1360 استفاده شد. در مجموع سرشماری 144 نمونه تومور استخوانی و ضایعه فیبرواسئوس در بین برونده ها وجود داشت. فرمهای اطلاعاتی با استفاده از متغیرهای موجود ثبت شده در پرونده ها تکمیل شدند و اطلاعات به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از بررسی تعداد 4935 پرونده تعداد 144 مورد ضایعه فیبرواسئوس و تومور استخوانی در سر و گردن یافت شد. از میان ضایعات فیبرواسئوس، فیبروزدیسپلازی و از میان تومورهای خوشخیم، استئوما و استئوبلاستوما و در بین ضایعات بدخیم استخوانی، استئوسارکوم شایعتر بودند.
نتیجه گیری
فیبروز دیسپلازی در زنان، در دهه دوم زندگی و در فک بالا، استئوبلاستوما در زنان، در دهه اول و چهارم زندگی و در فک پایین و استئوما در زنان، در دهه سوم زندگی و در فک پایین و استئوسارکوما در مردان و در فک پائین شایعتر بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
299
لینک کوتاه:
magiran.com/p507798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!