بررسی فراوانی رادیکولوپاتی براساس یافته های سرعت هدایت عصبی و الکترومیوگرافی در بیماران مراجعه کننده با دردهای انتشاری کمر و گردن

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از شایعترین مشکلات جامعه انسانی دردهای انتشاری ستون فقرات می باشد که می تواند باعث از کارافتادگی و محدودیت حرکت در انسان ها گردد. از آنجا که وجود رادیکولوپاتی در تعیین پیش آگهی و روش درمانی مهم است بر آن شدیم تا فراوانی رادیکولوپاتی کمر و گردن را در بیماران مراجعه کننده با دردهای انتشاری کمر و گردن به بیمارستان 501 بررسی نماییم.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی به روش بررسی داده های موجود، پرونده های بیماران طی چهار سال گذشته (83-1379) مورد بررسی قرار گرفت و 334 نفر مبتلا به دردهای انتشاری ستون فقرات 120 نفر (36%) مبتلا به درد گردن و 214 نفر (64%) مبتلا به کمردرد بودند.
یافته ها
71.5% از بیماران با درد انتشاری کمر و 44.17% از بیماران با دردهای انتشاری گردن مبتلا به رادیکولوپاتی بودند. 50% از مردان و 32.6% از زنان با درد انتشاری گردن مبتلا به رادیکولوپاتی بودند. 71%از مردان و 57% از زنان با دردهای انتشاری کمر مبتلا به رادیکولوپاتی بودند. بیشترین رنج سنی دردهای ستون فقرات بین سن های 40 تا 50 سال بود.
نتیجه گیری و توصیه ها: نتایج بدست آمده نشان می دهد که همه دردهای انتشاری ستون فقرات به دلیل درگیری ریشه ای نیست بلکه احتمال درگیری ریشه عصبی (رادیکولوپاتی) در گردن، زنان و در دردهای انتشاری دو طرفه کمتر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
343
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p523900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!