بررسی اثر مالش پماد سرد روی پوست ستون فقرات بر پارامترهای منحنی فراخوانی رفلکس H عضله سولئوس

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاربردهای مختلفی برای سرما در توانبخشی وجود دارد. در مورد کاربرد یخ برروی عضو و تاثیر آن بر برانگیختگی موتورنورونهای نخاعی نتایج متفاوتی در دست است.
روش ها
این مطالعه به منظور بررسی اعمال سرمای کنترل شده (مالش پماد سرد با دمای 3 درجه سانتی گراد) و اثر آن بر پوست ستون فقرات (ناحیه اطراف مهره T11، محل خروج ریشه عصبی S1) برتحریک پذیری موتورنورونهای عضله سولئوس برروی 10 مرد سالم غیر ورزشکار انجام شد. هر فرد در دو جلسه جداگانه [کنترل (پماد وازلین با دمای محیط) و آزمایش (پماد وازلین سرد با دمای 4 درجه)]بررسی شد. برای ارزیابی تغییرات تحریک پذیری موتورنورونها، از منحنی فراخوانی رفلکس H و موج Mh عضله سولئوس استفادهشد. جریان تحریکی پالس مربعی با پهنای 700 میکروثانیه و فرکانس 2/0 هرتز بود و برای رسم منحنی فراخوانی، رفلکس H با 9 شدت مختلف ثبت شد.
یافته ها
بلافاصله بعد از اعمال پماد سرد و30 دقیقه بعد از آن، کاهش معنی داری در شیب های 3 نقطه ای، 5 نقطه ای و دامنه قله به قله رفلکس H ثبت گردید (p≤0/05). آستانه تحریک منحنی فراخوانی، میانگین شدت لازم برای برانگیختن Hmax، شدت پایانی منحنی و موج M ثبت شده در شدت پایانی منحنی، هیچ یک تغییر معنی داری را نشان نداد.
نتیجه گیری
سرما به دلیل تحریک گیرنده های دما و کاهش نرخ آتش مکانورسپتورهای سطحی، می تواند باعث کاهش تحریک پذیری موتورنورونها شود و ممکن است این اثر به صورت طولانی مدت نیز باقی بماند.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p528000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!