شاهدی بر وجود کانال پتاسیمی در شبکه اندوپلاسمیک بر اساس ثبت از تک کانال در غشای دو لایه لیپیدی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات زیادی وجود کانال های پتاسیمی را در غشاء ارگانال های داخل سلولی نشان داده است. این کانالها در فرایندهای مختلف سلولی همانند سیگنالینگ کلسیم داخل سلولی، تخریب پروتئینها، خنثی سازی شارژ الکتریکی و محافظت سلولی نقش دارند. بر خلاف شبکه سارکوپلاسمیک که وجود کانال های پتاسیمی بخوبی در آنها شناسائی شده است، اطلاعات کمی در مورد حضور کانال پتاسیمی در شبکه اندو پلاسمیک وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی وجودکانال پتاسیمی در شبکه اندو پلاسمیک و بررسی خصوصیات بیوفیزک و فارماکولوژیک آن است.
روش ها
پس از جدا کردن و هموژنیزاسیون کبد موش صحرائی و مراحل مختلف سانتریفوژ، وزیکولهای شبکه اندوپلاسمیک دانه دار (rough endoplasmic reticulum - RER) تهیه و به داخل غشاء دو لایه لیپیدی (bilayer lipid membrane-BLM) الحاق شد. غشاء دولایه لیپیدی توسط فسفاتیدیل کولین برروی منفذی به قطر μm350 که بین دو محفظه تفلونی بنامهای محفظه cis که حاوی کلرور پتاسیم 200 میلی مولار و محفظه trans که حاوی کلرید پتاسیم 50 میلی مولار بود تشکیل گردید. سپس با استفاده ازروش ثبت از تک کانال (single channel recording)، حضور کانال پتاسیم درشبکه آندوپلاسمیک مورد بررسی قرارگرفت.
یافته ها
کانال کاتیونی با نفوذ پذیری بالا به پتاسیم، با کنداکتانس pS 599 مشاهده گردید که منحنی جریان ولتاژ آن خطی بود واحتمال باز بودن کانال وابستگی به ولتاژ داشته بطوریکه در ولتاژهای مثبت بالاتر از 30 میلی ولت بشدت افزایش می یافت. در تمام ولتاژها یک subconductance state به اندازه 60% وضعیتی که کانال بطور کامل بازبود (fully open state)، مشاهده گردید. کانال کاتیونی با 4-آمینوپیریدین(مهارکننده غیر اختصاصی کانال پتاسیمی) مهار گردید.
نتیجه گیری
با استفاده از ثبت از تک کانال شاهدی دال بر حضور کانال پتاسیمی با کنداکتانس بالا در شبکه آندو پلاسمیک دانه دار هپاتوسیتها به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p528003 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!