بررسی سازگاری کاج رادیاتا و الیوتی در چمستان نور

پیام:
چکیده:
به منظور مقایسه سازگاری و رشد دو گونه کاج، نهالهای Pinus elliottii و P. radiata به صورت گروهی در سطح 7500 مترمربع در اسفند ماه 1374 در عرصه چمستان نور کاشته شدند. پس از پایان فصل رشد، علاوه بر تعیین درصد زنده مانی، اندازه گیری کمی (قطر، ارتفاع) به مدت پنج سال انجام گرفت. بعد در سن 10سالگی نیز مشخصه های کمی و کیفی اندازه گیری شدند. مقایسه دو توده پس از جمع آوری داده ها با آزمون T-test در محیط SPSS صورت گرفت. نتایج نشان می دهد که به لحاظ زنده مانی، گونه P. elliottii (با 75%) نسبت به P. radiata (با 57%) از برتری نسبی برخوردار می باشد. از نظر قطر برابر سینه، بین کاج رادیاتا (5/15 سانتیمتر) و کاج الیوتی (4/15 سانتیمتر) اختلاف معنی داری مشاهده نشد، اما از نظر رشد ارتفاعی کاج الیوتی با میانگین ارتفاع 1/11 متر نسبت به کاج رادیاتا با میانگین ارتفاع 5/9 متر اختلاف معنی داری را نشان داد. همچنین مشخص گردید که کاج الیوتی با 190 سیلو در هکتار در مقابل رادیاتا با91 سیلو در هکتار از حجم بیشتری نیز برخوردار می باشد. این پژوهش مشخص نموده که در شرایط منطقه جلگه ای چمستان نور، گونه P. elliottii به لحاظ زنده مانی و رویش از برتری نسبی در مقابل کاج رادیاتا برخوردار می باشد. بنابراین برای توسعه جنگل کاری در منطقه مورد مطالعه و مناطق مشابه با هدف زراعت چوب و استفاده از گونه های سریع الرشد، می توان از کاج الیوتی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p531675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!