بررسی اپیدمیولوژیک سل خارج ریوی در شهرستان زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سل از بیماری های عفونی مهم ایران به شمار می رود که می تواند به صورت ریوی و خارج ریوی تظاهرکند. با توجه به تفاوت هایی که در پراکندگی موارد سل خارج ریوی درکشورهای توسعه یافته در مقایسه با کشورهای در حال توسعه وجود دارد برآن شدیم تا خصوصیات اپیدمیولوژیک انواع سل خارج ریوی را مورد بررسی قرار دهیم.
مواد و روش کار
اطلاعات مربوطه به کلیه موارد شناسایی شده سل خارج ریوی(417 مورد) که طی سال های 1377 تا پایان 1381 توسط مراکز بهداشتی درمانی شهرستان زاهدان تحت پیگیری و درمان قرار داشته اند، جمع آوری شد.
یافته ها
در این مطالعه سل خارج ریوی 2/23 % از کل موارد بیماری سل (1798 مورد) را در طی 5 سال شامل می شد. انواع سل خارج ریوی دراین بیماران تشخیص داده شده بود که لنفادنیت سلی (5/34%) شایع ترین آنها و به دنبال آن سل پلور (2/12%) و سل استخوان (12%) به ترتیب در رتبه دوم و سوم از نظر شیوع قرار داشتند. بیشترین گروه سنی مبتلا، 15 تا 24 سال (5/23%) بود. بیماری در جنس مونث شایع تر(1/62% در برابر 9/37%) بود، یعنی زنان بیش از 5/1 برابر مردان مبتلا شده بودند. سل خارج ریه در زنان گروه سنی 15 تا 24 سال (71 مورد) و در مردان در گروه سنی بالاتر از 65 سال (33 مورد) شایع تر بود. از مجموع417 مورد بیمار مبتلا به سل خارج ریوی ساکن زاهدان 90 نفر(6/21%) غیر ایرانی بودند.
نتیجه گیری
سل خارج ریه کمتر از یک چهارم موارد بیماری سل را شامل می شود که این نتیجه با آمار ارائه شده از سازمان جهانی بهداشت همخوانی دارد. سل غدد لنفاوی شایع ترین نوع سل خارج ریوی است و در زنان و افراد جوان شایع تر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
275
لینک کوتاه:
magiran.com/p532077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!