مطالعه پراکنش بیماری نکروز عفونی بافت های خونساز(IHN)در پنج استان عمده تولید کننده بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان کشور با استفاده از تکنیک های آنتی بادی درخشان به روش غیر مستقیم (IFAT) و واکنش زنجیره ای پلی مراز(nested-RT-PCR)

پیام:
چکیده:
چکیده شناسایی مراکز تکثیر آلوده به ویروس بیماری نکروز عفونی بافت های خونساز(IHN) در پنج استان عمده تولید کننده تخم چشم زده و بچه ماهی قزل الای رنگین کمان کشور شامل مازندران، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و فارس با استفاده از تکنیک های IFAT و nested-RT-PCR و مقایسه این دو تکنیک با یکدیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. بافت های کلیه، کبد و طحال بچه ماهی های قزل آلای رنگین کمان طی شرایط استریل در محل مزارع جداسازی و نهایتا در فریزر –درجه سانتیگراد نگهداری شد. به منظور افزایش اختصاصیت واکنش RT-PCR، یک واکنش ثانویه nested-PCR روی محصول اولیه انجام گرفت. پس از هشت ماه آزمایش های فوق الذکر مجددا روی نمونه های مثبت این مزارع تکرار شد تا حساسیت این دو روش در طی زمان برای نمونه های قدیمی مشخص گردد. نتایج حاصله نشان داد که تمامی پنج استان یاد شده آلوده به ویروس IHN هستند(چهارده مزرعه از بیست و هفت مزرعه نمونه برداری شده.) نتایج بدست آمده نشان داد که هرچند IFAT حساسیت قابل قبولی برای شناسایی IHNV در مراحل اول آلودگی از خود نشان می دهد با این وجود آزمایش nested-RT-PCR واجد توانایی بالاتر از RT-PCR و حساسیت بالاتری نسبت به IFAT بخصوص برای نمونه های نگهداری شده در فریزر به مدت چندین ماه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p560915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!