ویژگی های روان سنجی آزمون DASS-42 بر اساس نمونه ای از دانش آموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آزمونهای روانی به عنوان ابزارهای مهمی برای سنجش هوش، استعدادهای خاص، پیشرفت تحصیلی صفات شخصیت و همچنین تشخیص اختلالها و ناهنجاری های روانی و شخصیتی در مدارس، موسسات صنعتی و تجاری، ادارات دولتی دانشگاه ها و مراکز درمانی همراه با سایر روش های شناخت رفتار افراد به کار بسته می شود. هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی و تحلیل عوامل خرده مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس آزمون DASS42 در بین دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر کرمانشاه بود.

روش ها

در این پژوهش روانسنجی، جامعه پژوهش، دانش آموزان شاغل به تحصیل در مقطع دبیرستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 83-1382 بودند. حجم نمونه 400 نفر به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شد. ابزار اصلی اندازه گیری، آزمون 42 سوالی DASS42 است. ابزارهای دیگری که به منظور بررسی خصوصیات روانسنجی آزمون DASS42 در این پژوهش بکار رفته اند عبارتند از: تست افسردگی بک، تست اضطراب زونگ و مقیاس استرس دانش آموزان. اطلاعات به دست آمده تحت نرم افزار SPSS مورد تحلیل و محاسبه شاخصهای روانسنجی قرار گرفت.

یافته ها

همبستگی مقیاس افسردگی این آزمون با تست افسردگی بک 849/0، همبستگی مقیاس اضطراب نیز با آزمون زونگ 831/0 و همبستگی میان مقیاس استرس و سیاهه استرس دانش آموزان نیز 757/0 بود. ضریب آلفای محاسبه شده برای مقیاس افسردگی برابر با 94/0، مقیاس اضطراب برابر با 85/0 و مقیاس استرس برابر با 87/0 محاسبه شد. مقدار KMO برای پژوهش حاضر 88/0 بود که نشان دهنده کفایت نمونه حاضر برای انجام تحلیل عاملی است. نتیجه آزمون کرویت بارتلت برابر با مقدار مجذور کای 794/0 با درجه آزادی 861 بود که در سطح آلفای 01/0 معنی دار است.

نتیجه گیری

پس از انجام مراحل تحلیل عاملی و بررسی هماهنگی مقیاسهای معرفی شده مولفین آزمون با عواملی که مقادیر ویژه بالایی دارند، مدلی سه عاملی مشخص شد که می توان مدل عاملی به دست آمده در پژوهش حاضر را با مدل معرفی شده توسط مولفین (لووی بند و لووی بند) یکسان دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p572752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!