مقایسه تاثیر دو نوع آی یو دی با مصرف متداول بر حجم خونریزی و درد قائدگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وسیله داخل رحمی (IUD) یکی از روش های قابل برگشت پیشگیری از بارداری است. افزایش حجم خونریزی و درد قاعدگی یکی از شایع ترین عوارض وسایل داخل رحمی است که ممکن است منجر به قطع استفاده و ایجاد آنمی فقر آهن در مصرف کنندگان این وسایل شود. با توجه به تاثیر نوع آی یو دی بر حجم خونریزی، این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر دو نوع آی یو دی T380A Cu و Cu Safe300 بر حجم خونریزی و درد قاعدگی در زنان مراجعه کننده به کلینیک تنظیم خانواده بیمارستان هاجر(س) شهرکرد انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه مداخله ای بوده که روی 70 نفر از زنان متقاضی و واجد شرایط IUD به صورت تصادفی در دو گروه T380A Cu و Cu Safe300 صورت گرفت. پس از جایگذاری IUD عوارض آن شامل درد و خونریزی در فواصل 1، 2 و 3 ماه بعد کنترل شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون های t مستقل، کای اسکوئر، ویلکاکسون و آزمون من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
میزان خونریزی و شدت درد بعد از گذاشتن هر دو آی یو دی افزایش معنی داری داشت (001/0P<). میزان خونریزی و شدت درد بعد از گذاشتن آی یو دی Cu Safe 300 به طور معنی داری کمتر از گروه Cu T 380A بود (01/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که شدت درد و خونریزی قاعدگی در طی 3 ماه پیگیری در مصرف کنندگان آی یو دی Cu Safe 300 کمتر از مصرف کنندگان Cu T 380A بود. بنابراین توصیه می شود در صورت امکان این نوع آی یو دی در اختیار مراکز بهداشتی درمانی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p573156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!