اثر آموکسی سیلین خوراکی با اندازهی بالا بر لنفادنوپاتی های موضعی سر و گردن

پیام:
چکیده:
بیان مساله: بسیاری از مبتلایان به لنفادنوپاتی های منفرد سر و گردن، به دلیل همانندی برخی علایم و پیشینه هایشان، مورد ارزیابی های پاراکلینیکی اختصاصی گوناگون قرار می گیرند و حتی به گونه ای غیر ضروری بیوپسی می شوند.
هدف
هدف این پژوهش بررسی اثر تجویز آموکسی سیلین خوراکی با اندازه ی بالا برای مدتی محدود، بر روی لنفادنوپاتی های منفرد سر و گردن در مبتلایان به لنفادنوپاتی های مشکوک فراهم بود.
مواد و
روش
در این پژوهش توصیفی مداخله ای که به روش سرشماری نمونه گیری شده بود، برای همه ی مبتلایان به لنفادنوپاتی منفرد سر و گردن با زمان ابتلای کمتر از دو ماه، که قطر غده ی لنفاوی آنها 5/1 سانتی متر یا بیشتر بود و بالای 27 کیلوگرم وزن داشتند، دو گرم آموکسی سیلین در هر شش ساعت و برای افراد زیر این وزن 100 میلی گرم/ کیلوگرم روزانه در چهار اندازه ی جداگانه، به مدت 24 ساعت تا حداکثر سه روز در پیگیری روزانه تجویز گردید و سپس تا پایان روز هفتم از زمان آغاز درمان، دارو با اندازه ی کاهش یافته (یک گرم در هر شش ساعت) ادامه یافت. برای واکاوی آماری از آزمون ناپارامتری من-ویتنی استفاده شد (05/0 p<).
یافته ها
هفده نفر به طور کامل بهبود یافتند و هشت بیمار پاسخ ندادند. دلیل بهبود نیافتن لنفادنوپاتی آنها در دو مورد، وجود بافت تومورال، در دو مورد دیگر عفونت های ویژه و یا مقاوم به درمان و در چهار مورد ترشح لنفوسیتر بی سبب شناسی اختصاصی بود.
نتیجه گیری
با توجه به پژوهش انجام شده می توان گفت، تجویز آموکسی سیلین با اندازه ی بالا در مدتی محدود، برای همه ی بیماران مبتلا به لنفادنوپاتی منفرد و مشکوک در ناحیه ی سر و گردن با شرایطی که در پیش گفته شد، یک اقدام درمانی تشخیصی سودمند است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
278
لینک کوتاه:
magiran.com/p573660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!