مروری بر برخی کاربردهای فناوری نانو در علوم پزشکی

چکیده:
مقدمه
فناوری نانو واژه ای است که به تمام فناوری های پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق می شود. این فناوری در علوم مختلف توانسته به عنوان تکنولوژی برتر تحولات شگرف را رقم بزند. در این میان علوم پزشکی نیز از این تحولات مستثنا نبوده و این فناوری توانسته انقلابی را در عرصه پزشکی ایجاد کند. امروزه نانو در بحث دارو رسانی، درمان داروهای نامحلول در آب، امکان استشناقی یا خوراکی شدن داروهای تزریقی، حذف اثرات جانبی داروها، تشخیص زود هنگام بیماری ها و درمان بیمارهای لاعلاج ازقبیل ایدز، هپاتیت، سرطان تحولی بزرگ ایجاد کرده است. در این مقاله چیستی و برخی زمینه های کاربردی فناوری نانو در علوم پزشکی تشریح شده است.
مواد و روش ها
با توجه به اهمیت فناوری نانو و لزوم توجه به آن در گرایشات علوم پزشکی، این مطالعه که از نوع مطالعات مروریمی باشد صورت پذیرفته است. جهت گرد آوری مطالب از منابع کتابخانه ای و اینترنتی همچنین گزارشات ستاد ویژ فناوری نانو ریاست جمهوری نیز استفاده شده است.
بحث و نتیجه گیری
سرعت زیاد در خدمات درمانی، هزینه های پائین تر، درمان دقیق و اختصاصی تر بویژه در دارو رسانی توانسته فناوری نانو را به عنوان فناوری برتر در ابتدای قرن حاضر تبدیل کند. این امر باعث شده کشورهای مختلف با سرعتی هر چه تمامتر در این حوزه قدم گذاشته و به پیش بروند. با توجه به اینکه این تکنولوؤی در مراحل ابتدائی گسترش و شکوفائی است لذا، لازم است دست اندرکاران امر سیاستگذاری و برنامه ریزی در کشور جهت گیری های توسعه ای در این زمینه را جدی تر در نظر بگیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p587618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!