بیماری لکه بنفش نرگس در استان خوزستان

چکیده:
در یک نرگس زار قدیمی منطقه بهبهان، استان خوزستان علایمی بصورت لکه های قهوه ای پررنگ، مایل به بنفش یا ارغوانی بر روی برگ ها، ساقه و کاسبرگ ها مشاهده شد. در مراحل پیشرفته بیماری گاهی لکه هایی به طول 10 سانتیمتر روی برگ ها مشاهده می گردید. ظهور علایم بیماری طی سال های مورد بررسی (1383-1381) اواسط آذرماه بود. میزان آلودگی در اواخر دیماه (اواسط زمستان) تا %70 برآورد گردید. برش بافت آلوده با میکروتوم دستی، یا بوسیله تیغ وجود اسپورهای استراحتی کروی شکل با دیواره ضخیم و به رنگ زرد طلایی تا قهوه ای تیره و ریزومیسیلیوم ظریف و شفاف را درون سلول های پارانشیم برگ و ساقه نشان داد. اسپورهای استراحتی به قطر 16-24 میکرومتر و رویه آنها با فرورفتگی های حفره مانند کم عمق می باشد. اسپورهای استراحتی دارای دریچه بودند که هنگام جوانه زنی این دریچه باز می شد. بر اساس مشخصات فوق و تخصص میزبانی، عامل بیماری Physoderma narcissi تشخیص داده شد. اسپورهای استراحتی پس از طی یک دوره دمای پایین (6 °C و 9 °C) و نگهداری در دمای بهینه (20-23°C) و در حضور نور تا 80 درصد جوانه زنی داشتند. تشخیص، توصیف و بررسی خصوصیات عامل بیماری لکه بنفش نرگس برای اولین بار در ایران صورت گرفت. نمونه هایی از گیاه بیمار در مجموعه قارچهای هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی تحت شماره دست یابی IRAn 2031 F ثبت و نگهداری شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
266
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p592192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!