زانوی شناور و آسیب عروقی

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
زانوی شناور که به شکستگی همزمان ساق و ران در یک اندام اطلاق می شود، معمولا حاصل ضربه شدید است. چنین آسی بهایی معمولا با مشکلات دیگری چون آسیب لیگاما نهای زانو، جو شنخوردن شکستگی، و مه متر از همه ضایعات عروقی همراه هستند.
در یک مرکز دانشگاهی است. «زانوی شناور» هدف از این تحقیق بررسی میزان آسیب عروقی و ارتباط آن با نوع آسیب های اندام مطابقت دارد.
مواد و
روش
این مطالعه به صورت مقطعی انجام شد و آسیب زانوی شناور را که در طی یک سال (1382 تا 1383) در بیمارستان شهیدباهنر شهر کرمان درمان شده اند را بررسی می کند. 78 مورد شامل 69 مرد و 9 زن با حداکثر 2 هفته پیگیری مطالعه و گزارش شدند. این مواردشامل شیوع و نوع آسیب عروقی و سرنوشت اندام در 2 هفته اول بود. 78 زانوی شناور که گروه مورد مطالعه بودند بر حسب وضعیت عروق اندام به 6 گروه تقسیم شدند. گروه 1: چهل و نه مورد با نبض و پرشدگی مویرگی طبیعی؛ گروه 2: هفت بیمار با کاهش فشار خون و نبض ضعیف اما پرشدگی مویرگی مناسب؛ گروه 3: سیزده مورد بدون نبض و بدون پرشدگی مویرگی و زمان ایسکمی کمتر از 6 ساعت که آنژیوگرافی اورژانس انجام شد؛ گروه 4: پنج مورد با ایسکمی بیش از 6 ساعت اندام که اکسپلور فوری عروق انجام شد؛، گروه 5: دو مورد باژکراش وسیع و اختلال جریان خون که بعد از 24 ساعت مراجعه کرده بودند و قطع اندام انجام شد؛ گروه 6: دو مورد که بعد از ثابت کردن شکستگی اختلال عروق پیدا کردند. هر کدام از موارد با زانوی شناور بر حسب سطح و نوع شکستگی استخوان نیز به زیر گروه بیشتری تقسیم شدند.
یافته ها
از 78 مورد زانوی شناور، 18 نفر فاقد نبض بودند و حتی پس از پایدار شدن همودینامیک نیز نبض بازگشت نکرد. 13 مورد آنان آنژیوگرافی شدند و 5 مورد بدون آنژیوگرافی مستقیما تحت عمل جراحی اکسپلوراسیون عروقی قرار گرفتند. از این مجموعه درنهایت 15بیمار با زانوی شناور آسیب عروقی داشتتند، که در 8 بیمار به قطع اندام منتهی شد. آسیب عروقی ارتباط معنی داری با سن و محل آناتومیکشکستگ ی های موجود در زانوی شناور نداشت.
بحث: شانس آسیب عروقی در شکستگی همزمان تیبیا و فمور در یک اندام 20 درصد است. ارزیابی دقیق و فوری جریان خون اندام درزانوی شناور الزامی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p592439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!