بررسی ویژگی های جمعیتی - اجتماعی افراد غیرسیگاری در معرض دود سیگار محیط و تاثیر مداخلات مبتنی بر جامعه در کاهش آن در شهرهای اصفهان، نجف آباد و اراک

پیام:
چکیده:
استنشاق دود دخانیات محیط توسط افراد غیرسیگاری موجب بروز عوارضی چون سرطان ریه، بیماری ایسکمی قلبی و آسم در بزرگسالان و سندرم مرگ ناگهانی شیرخواران، آسم، کاهش رشد جنینی و مشکلات تکامل عصبی در کودکان خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین خصوصیات دموگرافیک و اجتماعی افراد در معرض دود سیگار و نیز بررسی تاثیر مداخلات جامعه نگر جهت کاهش تماس با دود دخانیات در شهرهای اصفهان، نجف آباد و اراک انجام شد.
روش کار
این مطالعه جزئی از برنامه قلب سالم اصفهان است که در آن 12600 نفر از ساکنان بزرگسال و 4000 نفر از کودکان و نوجوانان شهرهای اصفهان، نجف آباد و اراک، به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک، مدت زمان تماس با دود سیگار و مکان تماس با آن به کمک پرسشنامه های استانداردسازی شده جمع آوری گردید. مداخلات مبتنی بر جامعه جهت کاهش تماس با دود سیگار محیط در افراد غیرسیگاری در شهرهای اصفهان و نجف آباد (مورد) در مقایسه با شهر اراک بعنوان مرجع (شاهد) انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای t، کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
فراوانی استنشاق دود سیگار در شهرهای مورد مداخله و شاهد طی سه سال ارزیابی متوالی کاهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد (0001 /0P<). میانگین مدت زمان تماس با استنشاق دود سیگار بر حسب دقیقه در هفته در سالهای قبل و بعد از مداخله در شهرهای مورد و شاهد کاهش معنی داری داشت (0001 /0P<). در شهرهای مورد بررسی، فراوانی تماس با استنشاق دود سیگار در افراد مجرد، مطلقه و دانشجو بطور قابل ملاحظه ای از سایرین بالاتر بود (0001 /0P<).
نتیجه گیری
فراوانی قابل توجه با استنشاق دود سیگار در گروه سنی جوانان و نیز در دانشجویان و افراد مجرد حاکی از شرایط آلودگی محیط خانوادگی، تحصیلی و کاری این افراد می باشد که آنها را در معرض خطر بیماری ها و احتمال تبدیل شدن به یک سیگاری فعال قرار می دهد. مداخلات گسترده جهت کاهش این روند باید در اولویت برنامه های سلامت جامعه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p593378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!