جداسازی ویروس پاراآنفلوانزا تیپ 3 از بیماران مبتلا به عوارض تنفسی و تعیین ویژگی های تکثیری ویروس در کشت یاخته

پیام:
چکیده:
هدف
در این پژوهش تلاش گردید تا حضور ویروس پارا آنفلونزا 2 (PIV3) [Parainfluenza Virus] انسان در دستگاه تنفس مبتلایان به بیماری های تنفسی، نشان داده شود. با توجه به اینکه مطمئن ترین روش برای ثابت نمودن حضور ویروس، جداسازی آن است بنابراین کارهای انجام شده در این پژوهش بر پایه تلقیح نمونه های تهیه شده از افراد بیمار به یاخته های حساس، جداسازی ویروس 3PI و تعیین ویژگی های تکثیری آن استوار بود.
مواد و روش ها
از 22 آبان ماه تا 20 اسفندماه سال 1379 تعداد 100 نمونه از ترشحات گلو و بینی بیماران مبتلا به علایم تنفسی که به مرکز طبیعی کودکان در بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده بودند تهیه شد. نمونه ها پس از آماده سازی به یاخته های حساس تلقیح شدند یاخته ها همه روزه از نظر ظهور آثار بیماری زایی یاخته ای (CPE) Cytopathic effects بررسی شدند. برای حصول اطمینان از وجود ویروس P13 در یاخته های تلقیح شده از همادسورپشن emadsorption مثبت بود. با توجه به اینکه تعدادی از ویروس های آلوده کننده دستگاه تنفس، باعث القاء ویژگی همادسورپشن در یاخته های آلوده می شوند. بنابراین از روش استاندارد خنثی سازی ویروس (VNT) Virus neutralization test برای تعیین هویت ویروس های جدا شده استفاده شد. باری این کار ابتدا سرم اختصاصی در خرگوش تهیه شد و یا بهره گیری از آن آزمایش خنثی سازی ویروس به کار گرفته شد.
نتایج
نتیجه این آزمایش نشان داد که فقط 13 نمونه دارای ویروس 3PI بودند، که این تعداد 6 مورد مربوط به پسران و 7 مورد مربوط به دختران بود. علایم شایع در این افراد شامل سرفه (13%) سرفه خلط دار (10%)، تب (2/18%)، آبریزش از بینی (14%) و عطسه (25%) بود. نوزده درصد از این بیماران قبل از نمونه گیری دارو دریافت کرده بودند. نمونه ها از 1 تا 6 روزی پس از ظهور علایم بیماری تهیه شد.
بحث و نتیجه گیری
ویروس 3PI در بین مبتلایان به بیماری های تنفسی شایع است. بدیهی است که نمی توان فقط بر پایه جداسازی یک عامل بیماری زا، آن را علت اصلی دانست و برای این کار پژوهش های بیشتر و متنوع تری لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p597326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!