بررسی تاثیر فعال سازی گیرنده های بتا -2 آدرنرژیک بر جریان خون مفصل زانوی موش صحرایی ضمن التهاب حاد

پیام:
چکیده:
هدف
از این تحقیق بررسی تاثیر فعال سازی گیرنده های بتا-2 آدرنرژیک بر جریان خون مفصل زانوی موش صحرایی ضمن التهاب حاد بود.
مواد و روش ها
التهاب حاد با تزریق کاراگینان (3%) و کائولین (3%) در داخل مفصل زانوی موش صحرایی ایجاد شد. تغییر جریان خون در پاسخ به سالبوتامول (آگونیست بتا- 2) در گروه های کنترل و التهابی در طول پنج و نیم ساعت به وسیله تکنیک جریان سنج لیزری (LDF) مطالعه شد.
نتایج
تزریق محلول التهاب زا به مفصل پای راست باعث افزایش قطر آن گردید این افزایش قطر در ساعات اول تا پنجم اندازه گیری و حداکثر افزایش قطر، چهار ساعت و سی دقیقه پس از تزریق مشاهده شد (001/0P<). در گروه های کنترل استفاده موضعی از غلظت های 3-10، 7-10، 9-10، 11-10 مول سالیوتامول در کپسول مفصل زانو جریان خون آن را افزایش داد. در حیوانات التهابی، در پای ملتهب سالبوتامول باعث افزایش بیشتری در جریان خون (88/383/36%) نسبت به پای مقابل (88/28/22) شد (01/0P<). برای جلوگیری از اثر گیرنده های آلفا و بتا-1، پانزده دقیقه قبل از تاثیر موضعی سالبوتامول، فنوکسی بنزامین آنتاگونیست آلفا (mg/kg.ip10) و آنتولول آنتاگونیست بتا-1 (mg/kg.ip1) تزریق شد. هیچیک از آنتاگونیست ها به تنهایی اثر معناداری بر جریان خون پای ملتهب و غیرملتهب نداشتند، اما حضور پروپرانولول (آنتاگونیست بتا-1 و بتا-2) همراه سالبوتامول سبب کاهش معنادار جریان خون نسبت به سالبوتامول شد.
نتیجه گیری
براساس یافته های این تحقیق، فعال سازی گیرنده های بتا-2 در التهاب حاد مفصل زانوی موش سبب افزایش معنادار جریان خون نسبت به حالت کنترل می شود. البته برای روشن شدن مکانیسم افزایش جریان خون در التهاب به تحقیق بیشتری نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p597353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!