بکارگیری و استفاده از روش الیزا (ELISA) به منظور نشان دادن و اندازه گیری آنتی بادی های ضد ویروس سرخک و مقایسه آن بروش خنی سازی

چکیده:
در این مطالعه به منظور بررسی عیار آنتی بادی های علیه ویروس سرخک، روش غیر مستقیم الیزا (Enzyme-linked Immunossorbent Assay) ELISA به کارگیری و راه اندازی شد. به همین جهت اقدام به تهیه آنتی بادی های علیه سرم انسانی در خرگوش نمودیم. ایمونوگلوبولین های تهیه شده را که به وسیله کروماتوگرافی تعویض یونی خالص شده و خلوص آنها با آزمایش های الکتروفورز در ژل پلی اکریل آمید و ایمونوالکتروفورز تایید شد، با آنزیم پراکسیداز نشاندار گردید. برای تهیه آنتی ژن، ویروس سرخک (سویه ادمونستون B) درون سلول های HeLa تکثیر داده شد و با آزمایش ارزیابی پلاک Plaqe Assay تعیین تیتر شد. آنتی ژن آماده شده با این روش را به فاز جامد (میکروپلیت مخصوص الیزا) متصل نموده و سپس از نمونه سرم های مورد آزمایش رقت های سریال آماده گردید و به میرکوپلیت های حاوی آنتی ژن اضافه شد. به کمپلکس فوق رقت مناسبی از آنتی گلوبولین نشاندار اضافه شد و فعالت آنزیم با افزایش سوبسترای مناسب آنزیم (OPD) و خواندن نتایج با اسپکتروفوتومتر تعیین گردید. بالاترین رقتی از سرم که دانسیته نوری باربر با 0/1 داشت به عنوان تیتر آنتی بادی آن نمونه سرم در نظر گرفته شد. به منظور تعیین حساسیت و ویژگی تست الیزا از آزمایش خنثی کنندگی ویروس به توسط سرم (SNT) Serum Neultralization Test به عنوان تست مرجع، استفاده شد. لذا 64 نمونه از سرم انسان با دو روش فوق ارزیابی شدند و حساسیت و ویژگی الیزا در مقایسه با SNT محاسبه گردید که به ترتیب نتایج 90 و 1/90 به دست آمد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که الیزا در عین سادگی و سرعت، از نظر حساسیت و ویژگی در سطح قابل قبولی قرار دارد و از آن می توان برای تعیین عیار آنتی بادی های ویروس سرخک، تعیین وضعیت ایمنی افراد جامعه و عملکرد برنامه های واکسیناسیون عمومی سود جست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p597550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!