مقایسه میزان فلوراید بزاق کودکان دبستانی به دنبال مصرف دهانشویه های سدیم فلوراید کیمیا و شهر دارو

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از دهانشویه های فلوراید یکی از موثرترین روش های پیشگیری از پوسیدگی است. به همین علت دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نسبت به استفاده از دهانشویه سدیم فلوراید 2/0% در کودکان مدارس ابتدایی اقدام نمود. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه میزان فلوراید بزاق کودکان دبستانی پس از مصرف دو دهانشویه ایرانی کیمیا و شهر دارو بود.
مواد و روش ها
در ای تحقیق کارآزمایی بالینی تصادفی با طرح متقاطع، 42 کودک سالم از لحاظ جسمانی و دندانی انتخاب شدند. 22 نفر از این کودکان caries free و 20 نفر دارای دندان های پر کرده با آمالگام ولی فاقد پوسیدگی بودند. نمونه ها پس از آموزش های لازم بهداشت دهان و دندان و مصرف خمیر دندان فاقد فلوراید از یک هفته قبل از آزمون، 10 میلی لیتر دهانشویه 2/0% سدیم فلوراید را به مدت 1 دقیقه در دهان گرداندند و سپس آن را تخلیه کردند. نمونه های بزاق تحریک نشده در فواصل زمانی 5 دقیقه ای، در زمان پایه و دقایق 5، 15، 25 و 45 از افراد تهیه گردید. 7 روز پس از آزمون دهانشویه اول، دهانشویه دوم به افراد تجویز گردید. پس از جمع آوری کلیه نمونه ها، حجم بزاق و مقدار فلوراید موجود در آن تعیین و نتایج با استفاده از آزمون آماری 2-way repeated measure ANOVA مورد بررسی آماری قرار گرفت.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین دهانشویه های کیمیا با میانگین 175/0 ± 195/0 و شهردارو با میانگین 18/0 ± 199/0 و بین دختر و پسر، 7 ساله با 12 ساله و در طی زمان های مورد بررسی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که تفاوت معنی داری میان فلوراید آزاد شده در بزاق کودکان پس از مصرف دو نوع دهانشویه سدیم فلوراید 2/0% ایرانی کیمیا و شهردارو طی زمان های مورد بررسی وجود نداشته است
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p599032 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!