بررسی توانایی انتخاب رنگ در دانشجویان دندانپزشکی یزد در سال 1383

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اینکه یکی از سخت ترین کارها در دندانپزشکی ترمیمی هماهنگ کردن دقیق رنگ دندان با ترمیم می باشد، هدف اصلی از این مطالعه تعیین توانایی انتخاب رنگ دانشجویان دندانپزشکی یزد در آذر سال 83 بود.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی بر روی 127 نفر از دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی یزد انجام شد. متغیرهای مورد بررسی در این مطالعه شامل سن، جنس، سابقه استفاده از عینک و لنز و سال ورود به دانشگاه بودند. در این مطالعه به کمک کامپوزیت هلیومولار راهنمای رنگ (Shade guide) با تنوع 16 رنگ ساخته شد. برای انتخاب موارد آزمون از 6 رنگ همان کامپوزیت و به طور تصادفی نمونه هایی ساخته شدند. در شرایط نوری یکسان از دانشجویان خواسته شد که مشابه 6 رنگ آزمون را که از بین 16 نمونه راهنمای رنگ Shade guide)) شناسایی کنند. نتایج توسط آزمون آماری t، آنالیز واریانس و LSD مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین تشخیص صحیح تمام رنگ های آزمون در گروه سنی 29-20 سال و 39-30 سال اختلاف معنی داری نداشت. میانگین تشخیص صحیح تمام رنگ ها در گروه آقایان با خانمها 91/3 بود که تفاوت معنی داری نداشت. میانگین تشخیص صحیح تمام رنگ ها در افرادی که سابقه استفاده از عینک یا لنز نداشتند با دیگران تفاوت آماری معنی دار داشت(023/0=P). میانگین تشخیص صحیح تمام رنگ ها بین ورودی های مختلف اختلاف معنی داری داشت(016/0=P).
نتیجه گیری
در این مطالعه انتخاب صحیح رنگ به سن و جنس افراد وابسته نبود ولی در گروهی از افراد که از عینک فتوکرومیک یا لنز استفاده می کردند، تعیین و انتخاب رنگ به میزان معنی داری ضعیف تر از سایرین بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p599044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!