بررسی هیستولوژیک و هیستومورفومتریک کاربرد عاج دمینرالیزه اتوژن در ترمیم نقص استخوانی ایجاد شده در مجاورت ایمپلنت کاشته شده در استخوان تیبیای خرگوش

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته به کیفیت و کمیت استخوان بستگی دارد. یکی از راه های کسب کمیت و کیفیت بهتر استفاده از پیوندها مانند پیوند استخوان از خود شخص، بیواوس و عاج دمینرالیزه است. هدف از این تحقیق بررسی هیستومورفومتریک کاربرد عاج دمینرالیزه در افزایش کمیت استخوان و استواینتگراسیون در استخوان تیبیای خرگوش می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی از پنج خرگوش سفید نیوزلندی ماده استفاده شد. یک سوراخ به قطر 5/3 میلیمتر برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد شد. در هر استخوان تیبیا یک ایمپلنت کاشته شد بنابراین هر خرگوش دارای دو ایمپلنت بود. در قسمت دیستالی آن سوراخ یک ضایعه به قطر 6 میلیمتر که تمامی ضخامت استخوان را در بر گرفته بود، ایجاد شد. یکی از ضایعه ها با عاج دمینرالیزه اتوژن (ADDM) پر شد و دیگری خالی رها شد. روی هر دو آنها با غشا Bioguid (ساخت کشور ایتالیا) که قابل جذب و از جنس کلاژن بود پوشیده شد. خرگوش در هفته های سوم، پنجم، هفتم، نهم و یازدهم کشته شده و از هر خرگوش دو نمونه بدست آمد. سپس نمونه ها دکلسیفیه شده، ایمپلنت آنها خارج شده برای ارزیابی هسیتومورفومتریک و هیستولوژیک به لابراتوار فرستاده شد.
یافته ها
ارزیابی هیستومورفومتریک نشان داد که میزان تماس ایمپلنت با استخوان در قسمت کورتکس در هر دو گروه کنترل و تجربی یکسان است اما در ناحیه مغز استخوان میانگین طول تماس استخوان با ایمپلنت در هفته های مختلف در گروه تجربی که در آن از عاج دمینرالیزه استفاده شده بود خیلی بیشتر از گروه شاهد بود (گروه تجربی=19%، گروه شاهد=0). سطح متوسط استخوان تازه تشکیل شده در بین پیچ ها در هفته های مختلف در گروه تجربی بیش از گروه شاهد بود (گروه تجربی=35%، گروه شاهد= 23%).
نتیجه گیری
در این مطالعه هیستومورفومتریک عاج دمینرالیزه اتوژن منجر به تشکیل استخوان جدید در مغز استخوان در اطراف ایمپلنت شد و میزان استئواینتگراسیون افزایش پیدا کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p599060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!