بررسی آگاهی پرستاران در رابطه با احتیاط های استاندارد و ایزولاسیون

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به افزایش شیوع عفونت های منتقله بوسیله خون و ترشحات بدن و شیوع بیماری های نوپدید عفونی مانند انفلونزای مرغی و سارس و با توجه به این امر که کارکنان بهداشتی از جمله پرستاران در خطر ابتلا به عفونت ها قرار دارند، مرکز کنترل بیماری ها (CDC) و مرکز مدیریت بیماری ها رعایت احتیاط های استاندارد در مورد کلیه بیماران و ایزولاسیون را در موارد خاص توصیه نموده اند. لذا هدف این مطالعه بررسی اطلاعات و دانش پرستاران در رابطه با موارد فوق بود.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی، 191 پرستار بیمارستان های آموزشی پرسشنامه ای شامل 12 سئوال چهار گزینه ای در رابطه با احتیاط های استاندارد و ایزولاسیون توصیه شده توسط مرکز کنترل بیماری ها را تکمیل نمودند. ابتدا پرسش نامه هنجاریابی گردید و آلفای کرونباخ آن در حد قابل قبول بود. پرسش نامه 12 امتیاز داشت و براساس آن پاسخ دهندگان به 4 گروه خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف تقسیم بندی شدند. جهت تفسیر نتایج از آزمون های آماری توصیفی، آزمون t، کای دو و آزمون دقیق فیشر استفاده شد.
یافته ها
از 191 پرستار مورد پژوهش، 169 نفر زن و 13 نفر مرد بودند و در 9 مورد جنسیت مشخص نشده بود. 56 درصد شاغل در بیمارستان جنرال، 28/2 درصد شاغل در بیمارستان کودکان، 12/6درصد شاغل در بیمارستان زنان و زایمان و 3/2 درصد شاغل در بیمارستان روانپزشکی بودند. میانگین امتیازات 6/9±1/6 از 12 بدست آمد. 4/2 درصد جمعیت مورد مطالعه در گروه خوب، 57/6 درصد در گروه متوسط، 35/1 درصد در گروه ضعیف و 3/1 درصد در گروه خیلی ضعیف قرار گرفتند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه برای یک عملکرد صحیح در رابطه با ایزولاسیون و احتیاط های استاندارد نیاز به دانش کافی می باشد، لذا ضرورت برنامه ریزی های آموزشی بیشتر در این زمینه برای اکثر کارکنان بهداشتی درمانی و بخصوص پرستاران وجود دارد
زبان:
فارسی
در صفحه:
265
لینک کوتاه:
magiran.com/p599433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!