بررسی فراوانی و تداوم مصرف Minipill و عوامل مرتبط با آن در زنان شیرده در مراکز آموزشی بهداشتی شهر تهران در سال های 85-1384

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت شیرمادر در بقا و سلامت نوزادان و تداوم شیردهی، اثر مهاری قرص های پیشگیری از حاملگی بر شیردهی، یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث می باشد. به منظور بررسی موارد استفاده از Minipill در زنان شیرده، هم چنین طول مدت استفاده و علل قطع آن، این تحقیق روی مراجعین به مراکز آموزشی بهداشتی شهر تهران انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به روشCross Sectional بر روی کلیه نمونه های واجد شرایط که جهت به کاربردن روش های جلوگیری از بارداری در دوره شیردهی مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. روش جلوگیری از حاملگی و در صورت استفاده از minipill، مدت زمان استفاده و علت قطع و عوارض مربوط به آن، بررسی شده و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
سن نمونه های مورد بررسی 3/5 ± 8/24 سال و تعداد فرزندان آن ها 8/0± 2/2 بود. میزان مصرف minipill، 47 درصد بود و در پیگیری 18 ماهه، 8/61 درصد قطع مصرف داشتند. عوارض ناشی از مصرف minipill به ترتیب شیوع عبارت بود از؛ 4/71 درصد اختلالات قاعدگی، 3/52 درصد تاخیر پریود، 38 درصد ترشحات واژینال، 5/28 درصد لکه بینی، 8/23 درصد سردرد و طپش قلب و 76/4 درصد احساس کاهش شیر و درد پستان.
نتیجه گیری
میزان مصرف minipill، کم تر از حد قابل انتظار و نگران کننده است. به علاوه میزان عوارض مصرف دارو و عوامل قطع آن، مساله مهمی است که جای نگرانی دارد و بررسی آن ها توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
439 تا 444
لینک کوتاه:
magiran.com/p604208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!