بررسی قدرت Cystatin C سرم وکراتینین سرم در تشخیص تغییرات عملکرد کلیوی در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی با رژیم سیس پلاتین

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به فراوانی و افزایش بیماران سرطانی و شایع بودن رژیم درمانی سیس پلاتین در این بیماران و اهمیت پیش بینی عملکرد کلیوی دراین بیماران و وجود بعضی گزارشات مبنی بر موفقیت بیش تر Cystatin Cدر تشخیص عملکرد کلیوی بر روش متعارف آن یعنی کراتینین سرم، به منظور مقایسه قدرت Cystatin C با کراتینین سرم در تشخیص تغییرات زودرس عملکرد کلیوی، این تحقیق بر روی بیماران مراجعه کننده به بخش رادیوتراپی- انکولوژی بیمارستان امام حسین در سال 85 و 86 انجام گرفت.

مواد و روش ها

تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع تشخیصی انجام گرفت. کلیه بیماران که تشخیص قطعی سرطان داشته و اندیکاسیون شیمی درمانی با رژیم سیس پلاتین را پیداکردند، مورد مطالعه گرفتند. کراتینین سرم این افراد با روش 1000 Combas Mira RI Cystatin C،با روش (PETIA)Turbidimetry و عملکرد کلیوی (GFR) با روش کلیرانس کراتینین ادرار 24 ساعته انجام گرفته و همراه با خصوصیات سن و جنس ثبت گردید. ارزش پیش بینی مثبت و منفی هریک از دو روش نسبت به روش استاندارد عملکرد کلیوی محاسبه گردید و نیز موارد تشخیص صحیح و ناصحیح این دو روش با آزمون مجذور کای مورد قضاوت آماری قرار گرفت. ضمنا بعد از شیمی درمانی مجددا عملکرد کلیوی این بیماران با هر سه روش و سطح سرمی دو شاخص فوق قبل و بعد از شیمی درمانی مورد قضاوت قرار گرفت.

یافته ها

تحقیق بر روی تعداد 80 بیمار که 40 بیمار دارای عملکرد کلیوی خوب و 40 بیمار دارای کاهش عملکرد کلیوی در سنین 11± 52 که تعداد 32 نفر مرد (40%) و 48 نفر زن (60%) بودند، انجام گرفت. ارزش پیش بینی مثبت و ارزش پیش بینی منفی Cystatin C به ترتیب 3/88% و 6/94% و نیز ارزش پیش بینی مثبت و ارزش پیش بینی منفی کراتینین سرم به ترتیب 7/85% و 2/69% بود. در روش Cystatin C 7 مورد (7/8%) منفی و مثبت کاذب و روش کراتینین سرم 20 مورد (25%) منفی و مثبت کاذب وجود داشته و 01/0P< بود. ضمنا همین یافته پس از شیمی درمانی نیز وجود داشته که سطح سرمی این دو شاخص و هم چنین کلیرانس کراتینین قبل و بعد از درمان نیز تغییری نداشته است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد Cystatin C سرم می تواند در تشخیص مراحل ابتدایی اختلال عملکرد کلیوی به کار گرفته شود و روش کراتینین سرم قادر به انجام این مهم نمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 381
لینک کوتاه:
magiran.com/p604209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!