اثرهای دو ضد یخ مختلف بر قدرت بارورسازی اسپرم منجمد - ذوب شده موش

چکیده:
هدف
بررسی اثرهای دو ضدیخ مختلف بر زنده ماندن، حرکت، مورفولوژی و قدرت بارورسازی اسپرم موش پس از انجماد- ذوب
مواد و روش ها
اسپرم ها از بخش دم اپی دیدیم موش های نژاد NMRI با سن 10-8 هفته تهیه و به گروه های شاهد و آزمون 1 و 2 تقسیم شدند. ضدیخ گروه آزمون 1 شامل 18 (w/v) درصد رافینوز و 3 (w/v) درصد شیر خشک در آب مقطر، ضدیخ آزمون 7 (v/v) 2 درصد گلیسرول، 1 (w/v) درصد گلوکز و (v/v) 25 درصد زرده تخم مرغ در PBS بود، ضد یخ مورد نظر در هر گروه به اسپرم ها افزوده شد. پس از گذشت 2 دقیقه در هوای آزمایشگاه، ابتدا نمونه ها 10 دقیقه در گاز نیتروژن سرد شده و سپس مستقیما در نیتروژن مایع غوطه ور گردیدند. برای ذوب، نمونه ها از نیتروژن مایع خارج و در حرارت آزمایشگاه و آب 37° سانتیگراد قرار داده شدند. پس از شستشو در محیط T6-BSA، درصد زنده ماندن، حرکت و مورفولوژی اسپرم ها در گروه های آزمون اندازه گیری و با گروه شاهد مقایسه گردیدند.
تخمک موشهای ماده نژاد NMRI با سن 10-6 پس از تحریک تخمک گذاری با استفاده از تزریق داخل صفاقی گنادوتروپینها و گذشت 13-12 ساعت از لوله فالوپ خارج و با اسپرمهای گروه های مختلف تلقیح شدند و تشکیل پیش هسته ها و تکامل زیگوت تک سلولی به دو سلولی بررسی شد. برای هر دو گروه آزمون، تست سمیت نیز انجام شد.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که در گروه های کنترل و آزمون 1 و 2، میزان زنده ماندن اسپرم در گروه های شاهد، آزمون به ترتیب 80.3، 35.8، 20.5 درصد، میزان حرکت آنها به ترتیب 75.4 و 31.8 و 18.6 درصد، میزان اسپرمهای نرمال به ترتیب 57.2 و 43.2 و 37.8 درصد و درصد باروری آنها به ترتیب 87 و 31 و 20 می باشد. تمام تفاوتها میان گروه شاهد و گروه های آزمون معنی دار بود.
نتیجه گیری
برای انجماد اسپرم موش ضدیخ رافینوز بهتر از گلیسرول- گلوکز محسوب می شود اما مطالعات بیشتری برای بهبود این روش انجمادی مورد نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p60494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!