توده های لگنی: نتایج جراحی های اخیر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به شیوع کم جراحی های لگنی و تواتر پائین توده های رتروپریتونئال، ما برای توجیه رویکرد جراحی وسیع در مراحل اولیه بیماری های مذکور، نتایج جراحی توده های لگنی، بجز پروستات را در چند سال اخیر مورد بررسی قرار دادیم.
مواد و روش ها
در یک مطالعه گذشته نگر 17 نفر از بیماران با توده های لگنی که تحت جراحی و رزکسیون توده های لگنی رتروپریتونال در بیش از 10 سال گذشته در مرکز فوق تخصصی بیماری های کلیوی و مجاری ادراری شهید هاشمی نژاد قرار گرفته بودند را بررسی کردیم.
یافته ها
از 17 بیمار مورد بررسی قرار گرفته، 6 مورد مبتلا به انواع سارکوم های بافت نرم لگنی، سه مورد مبتلا به تومورهای با منشاء عصبی از قبیل نوروفیبروماتوز، دو مورد کیست سمینال وزیکل، یک مورد کارسینوم اوراکال، دو مورد مبتلاء به فیبروز رترو پریتوان لگنی، یک مورد مبتلا به آندومتریوز، یک مورد مبتلا به تومورهای ژرم سل به دنبال بیضه نزول نکرده، و یک مورد مبتلا به آبسه لگنی به دنبال دستکاری های سیستم ادراری بوده است. اکثر بیماران بیشتر از 5 سال طول عمر بدون تومور داشته اند. از 17 بیمار، 12 نفر تومور محدود و بدون تهاجم به ارگان های حیاتی لگنی و مثانه داشته اند که 92% آنان یعنی 11 نفر طول عمر 5 ساله داشتند. در مقابل 29% یعنی 5 نفر از 17 بیمار تومورهای مهاجم به ارگان های اساسی لگنی و یا پریتوان داشتند که هیچ یک از 5 بیمار طول عمر 5 ساله نداشتند. عود موضعی در 5 بیمار (30%) دیده شد که 3 نفر آنان تحت رزکسیون مجدد قرار گرفتند. مهمترین عامل پیشگویی کننده طول عمر، پاتولوژی، مرحله آسیب شناسی تومور و منفی بودن حاشیه های جراحی بود.
نتیجه گیری
با توجه به این بررسی، برداشت گسترده توده تومورال و تمامی بافت نرم و غدد لنفاوی اطراف که نتیجه آن منفی شدن حاشیه های جراحی باشد، درمان اصلی در توده های لگنی غیر متاستاتیک است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p609759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!