مقایسه ثبات ابعادی قالب های آلژیناتی ضد عفونی شده توسط دو روش و 4 ماده ضد عفونی کننده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ضدعفونی کردن قالب های تهیه شده از دهان بیمار امری لازم و ضروری است. از طرف دیگر، دقت و ثبات ابعادی مواد قالب گیری در موفقیت پروتز بسیار حایز اهمیت می باشد. هدف از انجام این تحقیق مقایسه میزان تغییرات ابعادی دو روش ضدعفونی کردن، غوطه وری و اسپری، با استفاده از چهار ماده ضدعفونی کننده بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی تعداد 90 قالب آلژیناتی از یک مدل آزمایشگاهی فولادی تهیه و در سه گروه کنترل، اسپری و غوطه وری قرار گرفتند. نمونه های گروه کنترل ضدعفونی شده، در محیط مرطوب به مدت 15 دقیقه نگهداری و سپس ریخته شدند. نمونه های گروه غوطه وری شده به مدت 15 دقیقه در هر یک از مواد ضدعفونی میکروتن 2%، دکونکس 2%، گلوتار آلدئید 2% و و هیپوکلریت سدیم 5.25% غوطه ور شده و سپس ریخته شدند. نمونه های گروه اسپری به مدت 10 ثانیه توسط هر یک از مواد ضدعفونی، تحت اسپری قرار گرفته و بعد از 15 دقیقه ریخته شدند. ابعاد کست های گچی توسط دستگاه Coordinate Measuring اندازه گیری شد. سپس داده ها توسط آزمون های آماری ANOVA و t مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
مواد ضدعفونی کننده دکونکس 2%، گلوتارآلدئید 2% و هیپوکلریت سدیم 5.25% در روش غوطه وری به مدت 15 دقیقه تغییرات ابعادی قابل توجهی در قالب های آلژیناتی ایجاد کردند (P<0.05)، اما در روش اسپری تغییرات ابعادی قابل توجهی در قالب های آلژیناتی ایجاد نشد. میکروتن 2% در هر دو روش اسپری و غوطه وری، تغییرات ابعادی قابل ملاحظه ای در قالب های آلژیناتی ایجاد نمود (P<0.05).
نتیجه گیری
بهترین روش و ماده برای ضدعفونی کردن قالب های آلژیناتی، روش اسپری و گلوتارآلدئید 2% و بدترین روش و ماده، غوطه وری و هیپوکلریت سدیم 5.25% می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
396
لینک کوتاه:
magiran.com/p611096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!