مقایسه آستانه چشایی به چهار مزه اصلی میان افراد سالم و دیابتیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دیابت ملیتوس یکی از بیماری های متابولیک پر عارضه است، تغییر در حس چشایی همواره به عنوان یکی از عوارض حسی در دیابت گزارش شده است. اکثر مطالعات انجام شده به بررسی تغییر درک در مزه شیرین در مبتلایان پرداخته اند اما انتظار می رود به دلیل نوروپاتی ایجاد شده در دیابت تغییر در درک هر چهار مزه اصلی رخ دهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آستانه چشایی مبتلایان به دیابت و افراد سالم نسبت به چهار مزه اصلی انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه که به صورت مورد- شاهدی یکسوکور انجام شد، حساسیت چشایی 96 بیمار مبتلا به دیابت مراجعه کننده به بیمارستان شهید باهنر کرمان با 99 فرد سالم نسبت به چهار مزه اصلی مورد مقایسه قرار گرفت. به منظور تعیین آستانه چشایی افراد مورد مطالعه از روش ارزیابی در کل فضای حفره دهان با ساخت محلول های چهارگانه در پنج غلظت متفاوت استفاده گردید. از آزمون های من ویتنی و اسپیرمن جهت آنالیز داده های جمع آوری شده استفاده شد.
یافته ها
بیشترین فراوانی مربوط به آستانه چشایی افراد مورد مطالعه در دو گروه مبتلا به دیابت و سالم برای تمام مزه ها غلظت دوم بدست آمد (سوکروز 0.032 مولار، کلرید سدیم 0.032 مولار، اسید سیتریک 0.001 مولار و کینین هیدروکلراید 0.00001 مولار). همچنین، اختلاف معنی داری بین دو گروه در درک مزه شیرین وجود داشت (P=0.002) و در مبتلایان به دیابت، میان قدرت درک مزه تلخ با جنسیت و سن نیز ارتباط معنی دار مشاهده گردید (برای جنس: P=0.019 و برای سن: (P=0.047.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد درک دیرتر مزه شیرین در مبتلایان به دیابت نسبت به افراد سالم ممکن است به تمایل به مصرف بیشتر قند در آنان منجر گردد و مصرف بیشتر مواد قندی باعث کاهش پروگنوز بیماری خواهد گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
420
لینک کوتاه:
magiran.com/p611099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!