برآورد میزان های بقاء در بیماران مبتلا به سرطان معده بر اساس عوامل بالینی و آسیب شناختی در مرکز ثبت سرطان استان فارس در سالهای 1380 تا 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان معده همچنان یکی از مهمترین علل مرگ در سراسر جهان است. میزانهای بقاء این بیماری هنگام تشخیص نسبتا پائین می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل بالینی و آسیب شناختی بر میزانهای بقاء بیماران مبتلا به سرطان معده صورت پذیرفت.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی کلیه بیماران مبتلا به سرطان معده ثبت شده در مرکز ثبت تومور استان فارس در سالهای 1380 تا 1385 وارد مطالعه شدند. پیگیری وضعیت بقاء بیماران از طریق تماس تلفنی صورت گرفت. برآورد تابع بقاء، با استفاده از روش ناپارامتری کاپلان میر انجام و توسط آزمون Log-rank مقایسه گردید. آنالیزها با استفاده از نرم افزار STATA (نسخه8) انجام شد.
یافته ها
در مجموع 442 مورد سرطان معده در این مدت ثبت شده بود که میانگین (± انحراف معیار) و میانه زمان بقاء بیماران به ترتیب3/2 ± 5/26 و6/12 ماه به دست آمد. میزان های بقاء در میان گروه های سنی مختلف و بر اساس نوع درمان اولیه تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند. گروه سنی 60- 45 سال بالاترین میزانهای بقاء را داشتند به طوری که 23درصد افراد این گروه سنی، پنج سال پس از تشخیص بیماری شان زنده بودند. همچنین، میزان بقاء پنج ساله بیماران جراحی شده (به عنوان اولین درمان) 25 درصد حاصل شد که به طور معنی داری از شیمی درمانی و رادیوتراپی بالاتر بود(001/0= P). در برآورد تابع بقاء بر اساس در سایر متغیرها، تفاوت معنی داری مشاهده نگردید(05/0< P).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که میزانهای بقاء در بیماران مبتلا به سرطان معده نسبتا پائین می باشد و به نظر می رسد یکی از مهمترین دلایل پایین بودن طول عمر در این بیماران تاخیر در تشخیص و درمان است. بنابراین آموزشهای فراگیر از طریق رسانه های عمومی در مورد علایم اولیه این بیماری ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p611476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!