بررسی عوامل پاتولوژیک دوران کودکی و اختلال مصرف مواد بین سنین 30-20 سالگی در شهر تهران

چکیده:
اختلال مصرف مواد، دومین بیماری شایع روانپزشکی در جوامع مختلف بوده و حداکثر شیوع آن سنین34-18 سالگی می باشد. با توجه به شیوع وعوارض شناخته شده اختلال سوء مصرف مواد ونیز روند روبه افزایش این مشکل و گستردگی اثرات سوء این اختلال بر فرد وجامعه، این مطالعه با هدف تعیین اثرات عوامل پاتولوژیک دوران کودکی واختلال مصرف مواد در مراجعین به مراکز درمانی و بهداشتی مرتبط با اختلال مصرف مواد در سطح شهر تهران در سالهای 80-79 انجام گرفت.
این مطالعه به روش مورد شاهد (case- control) برروی 100 آزمودنی، شامل 50 نفر (شاهد) و 50 نفر (مورد) از نظر وجود رابطه14 عامل موجود در دوران کودکی و نوجوانی با اختلال مصرف مواد در سنین بزرگسالی، به کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته براساس DSM - IV انجام گرفت. ضمنا جهت کاهش عامل مخدوش کننده (Memory Biase) والدین آزمودنی ها نیز توسط مصاحبه نیمه ساختار یافته براساس DSM- IV در رابطه با عوامل مورد مطالعه در آزمودنی ها، مورد بررسی قرار گرفتند. از مقایسه گروه شاهد و مورد مشخص شد، که بین عدم نظارت و کنترل والدین، ابتلاء یکی از اعضای خانواده به مصرف مواد، داشتن دوستان مبتلا به مصرف مواد و تحت تاثیر دوستان و همسالان قرارداشتن با اختلال مصرف مواد در سنین30 –20 ارتباط معنا داری وجود دارد03/ 0< PV. لیکن بین وجود رفتارهای تخریبی دوران کودکی (سن زیر 11 سال)، بیماری جسمی و روانی مشخص، سوء استفاده فیزیکی و روانی، وجود طلاق و جدایی (بیش از 6 ماه یکی از والدین)، جمعیت و وضعیت اقتصادی خانواده و اختلال مصرف مواد ارتباط معناداری حاصل نشد. نتیجه نهائی اینکه برخی از عوامل دوران کودکی با اختلال مصرف مواد در سنین 30-20 سالگی ارتباط دارند. لذا از یافته های این پژوهش می توان در طرح ریزی برنامه های آموزشی و تعیین گروه های پر خطر، طرحهای درمانی وپیشگیری استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p617161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!