بررسی مقبولیت و تاثیر اجرای نظام پیشنهادها در دانشگاه علوم پزشکی تبریز

چکیده:
مقدمه
نظام پیشنهادها یک نظام مدون برای به کارگیری ایده های کارکنان و بهبود فعالیت های سازمانی است. نظام ارایه ی پیشنهادها به دلیل برخی خصوصیات و مزیت های ذاتی آن، در حال حاضر یکی ازمناسب ترین، مطمئن ترین و قابل دسترس ترین برنامه های مشارکت جو در کشورمان به شمار می آید. با اجرای نظام مدیریت مشارکتی انگیزه ی بهبود وتحول در همه افراد سازمان فراگیر می شود و عملکرد کارکنان و ادارات دولتی بهبود می یابد. این پژوهش با هدف ارزیابی مقبولیت نظام پیشنهادها و تاثیر اجرای یک ساله ی آن در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت.
روش برررسی: این پژوهش یک مطالعه ی مقطعی -توصیفی، مداخله ای و کاربردی بود که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. در این مطالعه ابتدا نظام پیشنهادها و اساسنامه اجرایی آن بر اساس مطالعه متون علمی و استفاده از تجربیات سازمان های مختلف طراحی شد سپس این نظام به صورت پایلوت به مدت یکسال اجرا شد، در خاتمه نتایج مداخله بر اساس جمع آوری و تحلیل تعداد پیشنهادهای رسیده و پذیرفته شده استخراج گردید سپس با با استفاده از ابزار پرسشنامه خود ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود نظر کلیه مدیران و کارشناسان درگیر دراین مداخله در مورد تاثیر اجرای نظام پیشنهادها، جمع آوری و اطلاعات به دست آمد؛و با استفاده از نرم افزار SPSSو Access جمع بندی و تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج حاصل از یک سال فعالیت این شورا، نشان می دهد که سرانه ی پیشنهاد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز 45/0 و درصد پیشنهادهای پذیرفته شده 7/15درصد کل پیشنهادهای ارسالی و درصد پیشنهادهای اجرا شده 21 درصد پیشنهادهای مصوب است که نسبت به سازمان های مشابه استقبال ضعیفی را نشان می دهد. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های نظر سنجی از مدیران و کارشناسان نشان می دهد که پیشنهادهای واصله به شورای پذیرش و بررسی پیشنهادهای دانشگاه می تواند باعث صرفه جویی در زمان انجام امور و همچنین صرفه جویی در منابع شود(p value 0/99).. همچنین اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های نظر سنجی از مدیران و کارشناسان نشان می دهد که پیشنهادهای واصله در بهبود روش های انجام کار و همچنین بهبود روابط و مناسبات سازمانی و انسانی تاثیر گذارنبوده است(p value 0/99).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از این |پژوهش و مقایسه با نتایج به دست آمده در سایر سازمان ها می توان نتیجه گیری کردکه گرچه اجرای نظام پیشنهادها در سازمان ها ضروری ست لیکن تغییر فرهنگ سازمانی و ایجاد محیط مناسب در سازمان قبل از اجرای آن نباید نادیده گرفته شود بهترین راه برای اجرای موفق این شیوه ی توسعه سازمانی و افزایش آگاهی مدیران و کارکنان در مورد مزایای این شیوه ی مدیریتی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p619364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!