شیوع حساسیت به داروهای بی حس کننده تزریقی مورد استفاده در اعمال دندانپزشکی در مراجعین به کلینیک آلرژی تهران طی سال های 1386-1384

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به تناقضات موجود در میزان شیوع آلرژی به بی حسی های موضعی و مواجهه دندانپزشکان با بیمارانی که ادعای حساسیت به داروهای بی حسی موضعی دندانپزشکی می کنند. هدف از این تحقیق بررسی شیوع آلرژی به این داروها در مراجعین به کلینیک آلرژی تهران طی سال های 1384-1386 می باشد.
روش بررسی
در این تحقیق که از نوع مطالعه مستندات در دسترس می باشد از پرونده های130 بیمار مراجعه کننده به کلینیک آلرژی تهران طی سال های 1384-1386 استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 8/18 ± 5/29 سال بود. 34% از بیماران حداقل به یکی از غلظت های لیدوکایین و 10% از بیماران حداقل به یکی از غلظت های پریلوکایین پاسخ مثبت نشان دادند. در مقایسه میزان حساسیت به غلظت لیدوکایین 01/0 با غلظت 0001/0 آن تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد (017/0=p). همینطور در مقایسه غلظت لیدوکائین 001/0 با غلظت 0001/0 (01/0p<). در مقایسه میزان حساسیت به سایر غلظت های داروهای مورد مطالعه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0p>).
نتیجه گیری
درصد قابل ملاحظه ای از افراد با شرح حال حساسیت، به داروهای بی حسی تزریقی مورد استفاده در دندانپزشکی واکنش نشان می دهند. این واکنش در مورد داروی پریلوکائین کمتر از لیدوکائین می باشد. به همین جهت استفاده از آن با خطرات کمتری همراه خواهد بود. البته این مسئله نباید به معنای بی خطر بودن کامل پریلوکائین تلقی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
272
لینک کوتاه:
magiran.com/p620180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!