بررسی اختلال استرس پس از تروما (PTSD) در کارکنان مراکز فوریت های پزشکی شهرستان های کاشان و اراک در سال 1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کارکنان بخش اورژانس مخصوصا پرسنل فوریت های پزشکی، در معرض انواع استرس های شغلی از جمله ترومای روحی هستند. اطلاعات کمی درباره امکان و میزان PTSD در پرسنل فوریت های پزشکی در ایران و جهان وجود دارد. این مطالعه به بررسی شیوع PTSD پرسنل فوریت های پزشکی شهرستان های کاشان و اراک و عوامل اثرگذار بر آن می پردازد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی برای برآورد میزان PTSD و شدت ترومای روحی، 150 نفر از پرسنل فوریت های پزشکی شهر کاشان و اراک وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه های استاندارد IES-I5 و PTSS-10 و معیارهای DSM -IV برای این منظور استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری مجذور کای، آزمون دقیق فیشر، t دانشجویی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت.
نتایج
از 150 نفر، 121 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. از نظر معیارهای DSM- IV، 44 نفر (4/36 درصد) دارای معیارهای تشخیصیPTSD بودند. از نظر شاخصIES، یک سوم کارکنان اورژانس در گروه تاثیر شدید از حادثه قرار گرفتند. نمره PTSS 11 نفر(9 درصد) 5 و بالاتر بود که نشان دهنده واکنش نسبتا شدید در آنها می باشد. وضعیت تاهل رابطه معناداری بر وضعیت PTSD داشت به گونه ای که بیشتر مجردها دارای معیارهای PTSD بودند. جنسیت، تحصیلات و نوع شغل ارتباطی با دارا بودن معیارهای PTSD نداشتند.
نتیجه گیری
براساس این مطالعه میزان PTSD و شدت ترومای حادث شده در بین پرسنل فوریت های پزشکی بسیار بالا بود. به نظر می رسد این افراد شدیدا در معرض استرس شغلی و عوارض مربوط به آن قرار دارند و باید هر چه سریع تر نسبت به وضعیت روحی روانی این افراد به عنوان یکی از مهمترین کارکنان درمانی رسیدگی گردد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p622649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!