ارزیابی ژن bla-ctx-m-type در سویه های کلبسیلاپنومونیه چند مقاومتی جدا شده از نمونه های کلینیکی

چکیده:
زمینه و هدف
کلبسیلاپنومونیه، یکی از مهم ترین عوامل عفونت زا به خصوص در بیماران بستری در بیمارستان به شمار می رود. اخیرا مقاومت دارویی آن، به ویژه به چندین آنتی بیوتیک از دسته های دارویی مختلف مورد توجه قرار گرفته است که این مقاومت به گونه ای است که از عوامل ویرولانس باکتری به حساب می آید. هدف از این تحقیق، ارزیابی ژن bla-ctx-m-type در سویه های کلبسیلاپنومونیه چند مقاومتی جدا شده از نمونه های کلینیکی است.
روش بررسی
در این مطالعه که از انواع مطالعات مقطعی– تحلیلی می باشد، 280 مورد کلبسیلاپنومونیه از بیماران جدا شد. ابتدا با روش انتشار از دیسک، حساسیت دارویی آن ها بررسی شد؛ سپس توسط روش E-test، Minimum Inhibitory Concentraion (MIC) موارد مقاوم تعیین گردید. با استفاده از دیسک های ESBL جهت بررسی آنزیم بتالاکتاماز به روش Double Disc، وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم تعیین شد؛ این مقاومت ها در نهایت با استفاده از روش PCR مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS کلبسیلاپنومونیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از 280 مورد کلبسیلاپنومونیه، 62 مورد (14/22%) دارای مقاومت دارویی چندگانه بودند؛ از این میان 40 ایزوله تماما به سفالوسپورین های مصرفی مقاوم بودند. همچنین، همگی این نمونه ها در بررسی با روش Double disc برای اثبات وجود ESBLs مثبت بودند. این نتایج، در نهایت توسط روش PCR و تعیین توالی (Sequencing) بررسی شد.
نتیجه گیری
جداسازی 14/22% مقاومت در کلبسیلاپنومونیه جدا شده و اثبات وجود بتالاکتاماز وسیع الطیف در انواع مقاوم، توجه ویژه به مصرف سفالوسپورین های وسیع الطیف را خاطرنشان می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p622743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!