خلقت شرور در قرآن

پیام:
چکیده:
در جهان پیرامون ما پدیده هایی وجود دارند که خوشایند افراد نیستند از قبیل سیل، زلزله، مرض،مرگ و.... از این گونه مسائل به شرور تعبیر می شود. مسئله شرور و راز آفرینش آنها از گذشته دور ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. حل مسئله خلقت شرور برای خداباوران دشوارتر بوده، زیرا از خداوند حکیم، رحمن، رحیم، آفرینش چنین شروری دور از انتظار بوده است؛ از این جهت در طی تاریخ عده ای برای حفظ قداست خداوند، آفرینش این امور را به او نسبت نداده اند و برای آنها خالق دیگری به نام اهریمن در نظر گرفته اند که این اندیشه مشهور به ثنویت شده است.
در اسلام نیز حل مشکل شرور برای اندیشمندان اسلامی همواره به صورت یک دغدغه مطرح بوده، زیرا آنان با اندیشه توحیدی نمی توانند به ثنویت معتقد باشند و از طرفی خلقت شرور با تصویر خدای رحمن و رحیم سازگار نیست؛ از این جهت، اندیشمندان اسلامی گاه منکر شر بودن این امور و گاه منکر آفرینش استقلالی این امور شده اند و گاه آنها را ضرورت جهان ماده دانسته اند که به دلیل تزاحم مادیات به وجود می آیند و اگر ضرورت جهان ماده نبود اصلا به وجود نمی آمدند وگاه به دلیل آنکه برایند کلی جهان خیر است خلقت آنها را منطقی دانسته اند.
خداوند در قرآن، در پیدایش این امور واژه هایی را به کار می برد که حاکی از آن است که این امور وجود دارند و وجود آنها وجود استقلالی است نه وجود تبعی از قبیل ارسلنا، دمرنا، اغرقنا، خلقنا و... مشروح این ادله را باید در مقاله جستجو کرد
زبان:
فارسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p629449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!