بررسی ارتباط سطح خونی سرب مادران با تولد نوزادان کم وزن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تولد نوزادن کم وزن یکی از مشکلات شایع طب نوزادان بوده و میزان بروز آن 6/7% کل تولد زنده می باشد. اگرچه ریسک فاکتورهای متعدد برای آن ذکر شده، تماس با سرب نیز از مواردی است که در برخی مطالعات بعنوان عامل مستعدکننده در نظر گرفته شده است. لذا این مطالعه به بررسی ارتباط سطح خونی سرب مادران با تولد نوزادان کم وزن می پردازد.
روش بررسی
این مطالعه مورد شاهدی بر روی40 مادر نوزاد با وزن کمتر از 2500 گرم بعنوان گروه مورد و 40 مادر نوزاد با وزن بالای 2500 گرم به صورت تصادفی بعنوان گروه شاهد در بیمارستان امام رضا (ع) دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1384 انجام گرفت. سطح خونی سرب به روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل توسط 12SPSSwin و آزمونهای X2، t-test و رگرسیون انجام شد.
یافته ها
دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری از نظر میانگین سنی، محل زندگی و میانگین اندکس توده بدنی نداشتند. سطح خونی سرب در 8/68% مادران بالاتر از 100 میکروگرم در لیتر بود. متوسط وزن نوزادان در گروه های مورد و شاهد به ترتیب 0/437±2001 گرم و 7/422±3156 گرم و میانگین سطح خونی سرب در کل مادران 5/28±6/144 میکروگرم در لیتر بود. این میانگین در گروه های شاهد و مورد به ترتیب 5/17±6/124 و 4/26±9/104 میکروگرم در لیتر بود که تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (02/0=P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، سطح خونی سرب در مادران مورد مطالعه بطور چشمگیری بالاتر از میزان ذکر شده در بسیاری از کشورهای دیگر بود. هر چند بالا بودن سطح خونی سرب در مادر در طی حاملگی باعث کمی وزن تولد نوزاد نشده بود، ولی وجود سطح بالای سرب می تواند باعث ایجاد اختلالات سیستم عصبی در آینده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p632596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!