گزارش جدیدی از روابط بین ماکروالمانهای خاک و پراکنش سیانوباکتری های هتروسیست دار در شالیزار، گندمزار و جنگل استان گلستان

پیام:
چکیده:
سیانوباکتری های هتروسیست دار نقش مهمی در باروری خاک ایفا می کنند. با اینحال به رقم وجود تعداد زیادی شالیزار، گندم زار و جنگل در شمال ایران، توجه بسیار کمی به نقش سیانوباکتری ها در این اکوسیستمها شده است. در این مطالعه نمونه های خاک جمع آوری شده از این نواحی، در محیط کشت BG-11 رشد داده شدند. در کل بیست گونه در شالیزار، دوازده گونه در گندم زار و سه گونه در جنگل شناسایی گردید. همچنین فاکتورهای فیزیکوشیمیایی خاک از قبیل نیتروژن کل، فسفردر دسترس، پتاسیم کل، کربن آلی، EC وpH، در هر نمونه خاک اندازه گیری شد. نتایج حاصل از شناسایی گونه ها نشان داد که گونه های نوستوک و آنابنا در تمام ایستگاه ها به جز یک شالیزار، با دارا بودن بیشترین میزان EC یافت شد و Calothrix stagnalis تنها گونه ای است که در این شالیزار مشاهده شد. بنابر این پیشنهاد می شود که این گونه احتمالا مقاوم به شوری است. نتایج حاصل از آنالیز آماری بین تعداد گونه وتعداد کلنی ها و میانگین EC، این مسئله را تائید می کند. جنگل که بیشترین میزان نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کربن را نسبت به سایر نواحی داشت، گونه های بسیار کمی را داشت و علاوه بر آن هیچگونه انشعاب داری نیز در این ناحیه یافت نشد. احتمالا تنوع پایین سیانوباکتری ها به خاطر اسیدی بودن محیط و کم بودن میزان EC است. بهر حال آنالیز خاک نشان می دهد که مقدار فسفر با فراوانی سیانوباکتری ها در همه ایستگاه ها همبستگی مثبت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p636516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!