جنین زایی سوماتیکی در سه رقم پنبه (Gossypium hirsutum L.)

چکیده:

در انتقال ژن به پنبه (Gossypium hirsutum L.) وجود سیستم کشت بافت بهینه به منظور باززایی گیاه از یک سلول تراریخت ضروری می باشد. تولید موفق پنبه های تراریخت به باززایی تعداد زیادی گیاه بستگی دارد که بدین منظور جنین زایی سوماتیکی در تعدادی از ارقام پنبه بررسی شد. ریزنمونه های محور زیر لپه ارقام ساحل، ورامین و کوکر 312 برای کالوس دهی به محیط کشت های MSB (نمک های MS و ویتامین های B5) همراه با) 2،4-D1- mgl1/0)، کینتین (1- mgl1/0) و کلرید منیزیوم 75/0 گرم در لیتر و MS به اضافه کینتین (1- mgl1/0) و IBA (1-mgl2/0) منتقل شدند. در محیط کشت دارای 2،4-D و کینتین ریزنمونه های ارقام کوکر312 و ساحل زودتر از ورامین شروع به کالوس دهی کرده و حجم کالوس بیشتری تولید کردند. درصد کالوس دهی ساحل بیشتر از ورامین بود. کالوس های تولید شده جهت تحریک جنین زایی و بلوغ جنین ها به محیط MSB به اضافه کلرید منیزیوم (1- gl75/0) و نیترات پتاسیم (1- gl9/1) انتقال یافتند. درصد کالوس های جنینی رقم کوکر312 بیشتر از ساحل بود. جوانه زنی جنین های سوماتیکی در محیط جوانه زنی MSB همراه با زآتین (1- mgl1/0) و ذغال فعال (1- gl2) در ارقام کوکر312 و ورامین سریعتر از ساحل بود. تعداد جنین های سوماتیکی تولید شده رقم کوکر312 بیشتر از ساحل بود. تفاوت درصد ریشه دهی جنین های سوماتیکی در بین سه رقم و 5 محیط کشت باززایی معنی دار نبود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
302
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p636953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!