مهار مقاومت دارویی چندگانه در سلول های لوسمیک به وسیله ی Short interfering RNA

پیام:
چکیده:
مقدمه
لوسمی حاد میلوبلاستیک شایع ترین نوع لوسمی در بالغین است. مشکل اصلی این بیماری پیدایش سلول های مقاوم و ایجاد مقاومت نسبت به داروهای ضد سرطان است. این پدیده ی مقاومت دارویی چندگانه یا MDR))Multidrug Resistance نام دارد. یکی از علت های مقاومت دارویی بیان ژن MDR1 و محصول آن یعنی گلیکوپروتئین P می باشد. در این مطالعه سعی شده است که از طریق مهار MDR1/mRNA با استفاده از siRNA و دو وکتور غیر ویروسی با فنوتیپ مقاومت دارویی ناشی از گلیکوپروتئین P مقابله شود.
روش ها
رده ی سلولی K562 توسط داروی دوکسوروبیسین مقاوم و KDI/20 نامیده شده است. به منظور بر عکس کردن فنوتیپ MDR ناشی از گلیکوپروتئین P علیه /mRNA MDR1 سنتز siRNA صورت گرفت. سپس siRNAتوسط یک وکتور غیر ویروسی لیپیدی به نام Fugene 6 و یک وکتور غیر ویروسی شیمیایی به نام Polyethylenimine (PEI) اثر داده شد. سپس اثر آن در سطح سلولی به وسیله ی بررسی بیان گلیکوپروتئین P توسط روش فلوسیتو متری و در سطح مولکولی به وسیله ی Real- time PCR بررسی شد.
یافته ها
در این روش 79 درصد کاهش در گلیکوپروتئین P با استفاده از siRNA و وکتور Fugene 6 و 86 درصد کاهش در گلیکوپروتئین P با استفاده از siRNA و وکتور Polyethylenimineمشاهده شد. کاهش MDR1/mRNA در سطح مولکولی و به روش Real time PCR به ترتیب 62 و 74 درصد بود و اختلاف این دو معنی دار نبود.
نتیجه گیری
siRNA به عنوان یک روش موثر خاموش سازی ژن در مرحله ی بعد از نسخه برداری عمل می کند و اختلاف معنی داری بین دو وکتور غیر ویروسی برای انتقال siRNA به داخل سلول و مهار بیان ژن MDR1 دیده نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
258
لینک کوتاه:
magiran.com/p645028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!