مصرف سیگار توسط والدین و خطر بروز سرطان در کودکان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مصرف سیگار خطر بروز سرطان در بزرگسالان را افزایش می دهد. اما ارتباط بین مصرف سیگار توسط والدین و بروز سرطان در کودکان واضح نیست. این پژوهش به منظور تعیین ارتباط بین مصرف سیگار توسط والدین و بروز سرطان در کودکان انجام شد.
روش
این مطالعه از نوع مورد- شاهدی بود. 98 کودک مبتلا به سرطان در گروه مورد و 100کودک در گروه شاهد از نظر سن و جنسیت با یکدیگر همگون شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و از طریق مصاحبه چهره به چهره در سال 87-86 جمع آوری و با به کارگیری نرم افزار SPSS v.14 و آزمون آماری کای دو، تی مستقل و نسبت شانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
مصرف سیگار توسط مادر (قبل، حین و پس از بارداری) و تعداد نخ سیگار مصرفی توسط وی با افزایش خطر بروز سرطان در کودکان مرتبط نبود. اما تماس مادر در معرض دود ثانویه سیگار در دوران بارداری با افزایش خطر بروز سرطان در ارتباط بود (نسبت شانس=6/3 و فاصله اطمینان 95% =0/5-4/0). مصرف سیگار توسط پدر قبل و حین بارداری افزایش خطر بروز سرطان در کودکان را در پی داشت (نسبت شانس=8/2 و فاصله اطمینان 95%=0/6-4/0) و (نسبت شانس= 00/3 و فاصله اطمینان 95%=0/5-4/0). اما افزایش خطر سرطان با مصرف سیگار پس از دوران بارداری در پدر در ارتباط نبود. به علاوه خطر بروز سرطان به خصوص در پدرانی که بیش از 11 نخ سیگار در روز طی دوران بارداری استفاده می کردند، افزایش می یافت (نسبت شانس=7/2 و فاصله اطمینان 95%=4/4-3/0).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد مصرف سیگار توسط پدر خطر بروز سرطان در کودکان را افزایش می دهد. بنابراین پرستاران می توانند با آموزش به والدین در مورد متوقف کردن مصرف سیگار و یا استفاده از آن در خارج از اتاق کودک و محیط زندگی وی، دستیابی به کودک سالم را فراهم سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p660925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!