ارائه الگویی جهت انتخاب روش مناسب اکتساب فناوری با استفاده از روش آنالیز فاکتور در شرکت آلوپن

پیام:
چکیده:
اکتساب تکنولوژی به عنوان ابزاری حیاتی در جهت دستیابی به رقابت پذیری بین المللی و حرکت پایدار به سوی توسعه از اهمیت روز افزونی در فرآیند توسعه کشورها برخوردار است. بدون دستیابی به دانش، مهارتها، و تکنولوژی های رو به رشد نمی توان از آینده و حیات بلند مدت سازمان ها اطمینان حاصل نمود. شناسایی فرآیند اکتساب تکنولوژی و عوامل موثر بر آن و همچنین ایجاد زیرساختارهای لازم برای جذب تکنولوژی اکتساب داده شده، از اهمیت اساسی برخوردار است. از اینرو لازم است که با ایجاد یک ساختار مشخص و هدفمند برای اکتساب تکنولوژی و در نظر گرفتن همه عوامل و جنبه های مختلف آن، از اثر بخش بودن اکتساب تکنولوژی انجام شده اطمینان حاصل نمود. روش های مختلفی برای اکتساب تکنولوژی و همکاری تکنولوژیکی وجود دارد که با توجه به نوع نیاز سازمان و محتوای تکنولوژی و همچنین خصوصیات شرکت های اکتساب دهنده و اکتساب گیرنده، بعضی از این روش ها کاراتر و اثربخش تر خواهند بود. شناسایی و تدوین مدلهایی که ما را به تصمیم گیری صحیح تر در زمینه اکتساب تکنولوژی سوق دهد، دارای اهمیت زیادی می باشد که علاوه بر هرز نرفتن سرمایه ها و توانمندی ها منجر به ایجاد قابلیتها و توانمندی های تکنولوژیکی مورد نظر در سازمان می شود.
به هر حال، اکتساب تکنولوژی برای کشورهایی مانند کشور ما که از نظر سطح تکنولوژی اختلاف زیادی با دیگر کشورها دارند و ناچار به پرکردن شکاف تکنولوژیکی خود می باشند، موضوعی بسیار مهم بوده و در صورت عدم وجود نگرش علمی نسبت به آن می تواند منجر به شکست و خطاهای جبران ناپذیری شود. در این مقاله سعی بر آنست تا با استفاده از روش آنالیز فاکتور، الگویی جهت شناسایی مناسب ترین روش اکتساب تکنولوژی در شرکتها ارائه گردد و الگوی مورد نظر در یک شرکت ایرانی آزمون گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p664990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!