بررسی فراوانی کمبود آنزیم گلوکز - 6- فسفات دهیدروژناز (G6PD) در نوزادان زرد بستری

چکیده:
هدف
زردی یکی از علائم کمبود فعالیت آنزیم گلوکز S فسفات دهیدروژناز (G6PD) که معمولا علائم کمبود این آنزیم به صورت زردی و آنمی همولیتیک است. این مطالعه به منظور بررسی فراوانی کمبود G6PD در نوزادان زرد بستری در یک مرکز آموزشی صورت گرفت.
روش بررسی
برای این مطالعه توصیفی تحلیلی 573 نوزاد زرد بررسی در یک مرکز آموزشی از نیمه دوم سال 1380 تا پایان سال 1381 مورد بررسی قرار گرفتند.
اطلاعات از پرونده بیمار استخراج گردید. فعالیت آنزیم G6PD با روش فلورسانت لکه ای (FST) اندازه گیری شد. اطلاعات با کمک نرم افزار SPSS و آزمون های تی و کای مربع مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
از بین 573 نوزاد زرد بستری مورد مطالعه 33 نوزاد (76/5 درصد نوزادان) با کمبود G6PD مشخص گردیدند که شامل 28 پسر (در پسرها 02/8 درصد) و 5 دختر (در دخترها 23/2 درصد) بودند، در 100 درصد موارد زردی در هفته اول شروع شده بود. میانگین بیلی روبین تام سرمی موقع بستری mg/dL5/20 بود و در 3/30 درصد نوزادان احتیاج به تعویض خون داشتند که در هر دو مورد از نوزادان با G6PD طبیعی بیشتر است. میانگین هموگلوبین در این نوزادان g/dL1/15 بود که در مقایسه با هموگلوبین نوزادان زرد با سطح G6PD طبیعی تفاوتی نداشت.
بحث: به طور کلی فراوانی به دست آمده طی این مطالعه در مقایسه با فراوانی کمبود G6PD در شهرهای دیگر ایران کمتر بوده است. ولی با توجه به شدت زردی و فراوانی تعویض خون در این نوزادان توصیه می شود تمام نوزادان زرد از نظر فعالیت G6PD تحت آزمایش قرار بگیرند. همچنین در صورتی که از هزینه آزمایش کسر گردد غربالگری نوزادان پسر نیز پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p669667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!