ترمیم پارگی تاندون های خم کننده انگشتان دست در ناحیه 5

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
پارگی تاندون های خم کننده دست در ناحیه 5 (Zone 5) یکی از آسیب های شایع نسج نرم در اندام بالایی است که در اثر اشیاء نوک تیز و برنده ایجاد می شود و در بسیاری از موارد منجر به محدودیت حرکتی و یا اختلال در عملکرد طبیعی دست می گردد. هدف از این مطالعه بررسی نتایج ترمیم پارگی رباط های خم کننده انگشتان دست در ناحیه 5 می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه به روش آینده نگر بر روی30 بیمار که با قطع تاندون های خم کننده انگشتان در ناحیه 5 (در سطح جلویی ساعد در بالای مچ دست) در طی 14 ماه (سال های 1384 و 1385) به دو مرکز دانشگاهی اهواز مراجعه کردند، انجام شد. بیماران تحت ترمیم جراحی و پیگیری قرار گرفتند. ترمیم پارگی ها با روش تغییریافته «کسلر» (Kessler) و حداقل پیگیری 6 ماهه انجام شد. عملکرد انگشتان تغییر یافته دست و تاندون های خم کننده با سیستم «باک گرامکو» (Buck-Gramcko) نمره دهی شد.
یافته ها
در مجموع 120 انگشت دچار ضایعه شدند. 18 مورد در شست و 102 در سایر انگشتان بودند. میانگین سن بیماران 23 سال بود. به طور میانگین در هر بیمار 4 تاندون از 12 تاندون موجود پاره شد. براساس سیستم نمره دهی «باک گرامکو» از 120 تاندون عمل شده، 85 انگشت نتیجه عالی (62/70%)، 6 انگشت خوب (28/5%) و 29 انگشت نتیجه بد (1/24%) داشتند. 17 بیمار قادر به انجام کار قبلی خود بودند.
نتیجه گیری
در 76% موارد نتایج ترمیم پارگی تاندون های خم کننده انگشتان رضایتبخش بود که نسبت به یافته های مشابه در متون پزشکی کمتر می باشد و حدود نیمی از بیماران به کار قبلی خود بازگشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p682284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!