آرتروپلاستی دیسک مهره ای در درمان بیماری های دژنراتیو دیسک (پیگیری دوساله)

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
وسایل مکانیکی مفصل دار(mechanical articulated device)، به خصوص در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن ناشی از دژنراتیو دیسک بین مهره ای، می توانند جایگزین دیسک بین مهره ای شوند و به دلیل حفظ حرکت در مهره و در نتیجه جلوگیری از تخریب مفاصل مجاور، به عنوان جایگزینی برای فیوژن مطرح شده است. در این تحقیق نتایج درمان آرتروپلاستی دیسک در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن بررسی شد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه هم گروهی (کوهورت) آینده نگر، 21 بیمار (17 مرد و 4 زن) مبتلا به بیماری دژنراتیو بین مهره ای که از اردبیهشت 1386 تاکنون در دو مرکز درمانی یزد تحت درمان قرار گرفته بودند، بررسی شدند. بیمارانی که درد ناتوان کننده بالای 6 ماه داشتند و به درمان های محافظه کارانه جواب نداده بودند، تحت عمل دیسک آرتروپلاستی دیسک بین مهره ای قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران 7/5±36 (48-22) سال و میانگین زمان پیگیری 11 ماه (24-13 ماه) بود. میزان درد با «مقیاس دیداری درد»، از کارافتادگی براساس معیار ناتوانی «اسوستری» (Oswestry Disability Index) و رضایت بیماران در 3، 6، 12 و 24 ماه بعد از عمل ارزیابی شدند.
یافته ها
کاهش میزان درد و از کارافتادگی بیماران در فاصله کوتاه بعد از عمل و در فواصل بعدی از نظر آماری معنی دار (05/0p<). 86% بیماران (18 بیمار) از نتیجه عمل راضی و میزان مصرف مسکن در آنان 81% کاهش داشت. عوارض عمل در این مطالعه در حد صفر بود.
نتیجه گیری
کارگذاری دیسک بین مهره ای یک انتخاب درمانی قابل قبول در موارد خاص است. حفظ حرکت مهره ها و عدم ایجاد فشار اضافی روی مهره های جانبی به علت فیوژن از محاسن دیسک آرتروپلاستی است که در بررسی کوتاه مدت عارضه چندانی ندارد. توصیه می شود در مطالعات بعدی عوارض طولانی مدت این عمل بررسی گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
186
لینک کوتاه:
magiran.com/p682471 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!