بررسی موقعیت آناتومیکی کانال فک تحتانی در رادیوگراف ی های پانورامیک بیماران بالای 25 سال (کرمان سال 1387-1386)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کانال دندانی فک تحتانی به عنوان یکی از لندمارک های طبیعی مهم و بخشی از مندیبل که دارای باندل نوروواسکولر می باشد، دارای اهمیت بیولوژیک خاصی است. داشتن اطلاعات کافی از مسیر و توپوگرافی و تنوعاتی که در آنها مشاهده می شود، امری ضروری است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی موقعیت آناتومیک کانال فک تحتانی در رادیوگرافی های پانورامیک بیماران بالای 25 سال انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 394 پرتونگاری پانورامیک (180 مرد و 214 زن)در محدوده سنی 53-25 سال که در دانشکده دندانپزشکی کرمان تهیه شده بودند، انجام گرفت. در این مطالعه طول و عرض کانال فک تحتانی و فاصله آن از سه نقطه، یک سانتیمتر بعد از سوراخ مندیبل، زیر فورکای مولر دوم و یک سانتیمتر قبل از سوراخ چانه تا بردر تحتانی فک پایین در سمت راست و چپ اندازه گیری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماریt و ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد 97/6±59/34 بود. طول کانال مندیبولار 4/77 میلیمتر، میانگین عرض کانال مندیبولار 8/3 میلیمتر و میانگین فاصله مندیبولار کانال تا بوردر تحتانی مندیبل 9/13 میلیمتر بود. به جز پارامتر موقعیت وسط منتال فرامن از بوردر تحتانی در سایر پارامترها بین سمت چپ و راست ارتباط معنی داری ملاحظه نشد. میان افزایش سن با عرض کانال، جز در موقعیت وسط منتال فرامن از بوردر تحتانی مندیبل و فاصله مندیبولار کانال تا بوردر تحتانی، جز در ناحیه زیر فورکای مولر دوم، در هر دو جنس همبستگی مثبتی وجود داشت. بین سن با طول کانال فک تحتانی همبستگی معنی داری دیده نشد. بین جنس و طول کانال ارتباط معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می گردد توجه و دقت بیشتری به موقعیت کانال فک تحتانی در نمای پانورامیک مبذول گردد تا کمترین صدمه را به دستجات عروقی عصبی ناحیه وارد نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
128
لینک کوتاه:
magiran.com/p685626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!